Blogikoulu

Bloggaajan opas matkamessuille – näin otat messuista kaiken hyödyn irti

Matkamessuilla bloggaajalla on mainio tilaisuus solmia yhteistöitä ja tavata muita bloggaajia.

Bloggaajana mukaan matkamessuille

Matka 2018 -messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.–21.1 2018. Matkamessut ovat vuosittainen tapahtuma, joka kokoaa yhteen niin suomalaiset kuin kansainvälisetkin matkailuvaikuttajat ja matkailusta kiinnostuneet messuvieraat. On arvioitu, että matkailualan toimijoita on messuilla mukana noin 1000.

Matkainspiraation lisäksi matkamessut tarjoavat mainiot puitteet verkostoitumiseen matkailualan toimijoiden kanssa, joita saapuu paikalle yli 80 maasta. Matkamessut kokoavat yhteen myös suuren osan suomalaisista matkabloggaajista, ja bloggaajakollegoihin tutustuminen onkin yksi tapahtuman parhaista puolista.

Messuhulina alkaa ammattilaispäivillä 17.–18.1, ja tapahtuma on avoinna yleisölle 19.–21.1.

Bloggaaja voi hakea bloggaajapassia, joka mahdollistaa pääsyn ammattilaispäiville.

Bloggaaja, tutustu mielenkiintoisiin näytteilleasettajiin etukäteen

Mikäli bloggaajalla on tavoitteena luoda pohjaa uusille yhteistöille ja kontakteille messuilla, kannattaa messupäivät suunnitella etukäteen. Tapahtuma täyttää Messukeskuksen lähestulkoon täysin, ja laaja tarjonta yllättää helposti etenkin ensikertalaisen. Tässä kohtaa puhun kokemuksesta, sillä ensimmäisellä messuvierailullani ehdin vierailla murto-osassa etukäteen suunnittelemistani kohteista. Ohjelmanumerot vievät mukanaan, ja tuttujen kanssa on helppo jäädä vaihtamaan matkakokemuksia.

Lähde liikkeelle siitä, mitkä kohteet tai yritykset ovat kiinnostavimpia, ja toimi sen mukaan. Tapaamisen voi yrittää sopia mielenkiintoisen yhteistyökumppanin kanssa myös etukäteen, tai ainakin ilmoittaa mahdollisesta vierailusta.

Bloggaajapassilla messuille osallistuva voi ottaa osaa myös ammattilaispäivien eri ohjelmiin ja verkostoitumistapahtumiin. Tarjolla on lukuisia seminaareja ja paneeleita, joista on paljon hyötyä ja iloa matkailusta kiiinnostuneelle bloggaajalle.

Etenkin ammattilaispäivät ovat usein hedelmällisiä yhteistöitä silmällä pitäen, sillä näytteilleasettajat tietävät paikalla olevan matkailualan toimijoita, mediaa ja bloggaajia. Moni näytteilleasettaja on myös paikalla verkostoitumassa ja etsimässä uusia yhteistyökumppaneita, joten lähesty rohkeasti mielenkiintoista kohteen tai yrityksen edustajaa.

Tapaamisiin valmistautuessa kannattaa pohtia vastaukset seuraaviin kysymyksiin: millaisesta yhteistyöstä olet kiinnostunut, millaisia yhteistöitä tarjoat ja miksi olisit hyvä yhteistyökumppani. Mieti alustavasti myös hintoja. Nämä asiat kiinnostavat yhteistyökumppania aina, joten vastaukset on hyvä olla valmiina.

Messujen ohjelmaan pääset tutustumaan tästä.

Päivitä blogi ennen messuja

Päivitä blogi ajan tasalle ennen messuja. Yhteistyökumppanille blogi on luonnollisesti asia, joka tutkitaan ensimmäisenä blogiyhteistöitä suunnitellessa, ja ajan tasalla oleva blogi on aina merkki ammattimaisesti tehdystä blogista.

Mieti, mitkä blogissasi esillä olevat tiedot ovat oleellisia yhteistöiden kannalta. Päivitä etenkin näkyvillä olevat ajankohtaiset tilastot kuten kävijämäärät ja suosituimmat postaukset, ja muista merkitä päivityksen päivämäärä. Päivitettyjä tietoja kannattaa hyödyntää myös blogin mediakortin kanssa.

Älä unohda käyntikorttia sekä blogin mediakorttia

Vaikka bloggaaja itse onkin blogin paras käyntikortti, kannattaa messuhulinaan varata mukaan blogin oma, räätälöity mediakortti sekä bloggaajan käyntikortti yhteystietoineen. Nämä voi tarvittaessa myös yhdistää. Tämä on makukysymys – toinen haluaa pitää mediakortin ja käyntikortin erillään, toisella tiedot kulkevat samassa.

Vaikka elämmekin digiaikaa, paperinen versio on helppo ojentaa kohteen tai yrityksen edustajalle heti tapaamisen yhteydessä. Persoonallinen käyntikortti jää myös usein mieleen.

Lue lisää: Blogin mediakortti on avain yhteistöihin – näin teet mieleenpainuvan esittelyn!

Ota myös huomioon, että kaikkien näytteilleasettajien edustajat eivät välttämättä työskentele näytteilleasettajan palveluksessa, vaan edustajina voi olla myös esimerkiksi matkailualan opiskelijoita. Mikäli tietty kohde tai yritys herättää mielenkiintosi, kannattaa pyytää suora yhteystieto markkinoinnista vastaavalle henkilölle. Oikeiden henkilöiden yhteystietoja voi olla joskus yllättävän vaikea löytää netistä, joten tilaisuus kannattaa hyödyntää.

Ole aktiivinen myös messujen jälkeen

Jälkimarkkinointi on tärkeä osa yhteistyön syntymistä. Messutapahtuma tarkoittaa kiirettä myös näytteilleasettajille, joten yhteydenotto messujen jälkeen takaa sen, että jäät paremmin mieleen. Oma aktiivisuus on kaiken a ja o, niin messuilla kuin tapahtuman jälkeenkin.

Yleisin yhteydenottokeino on sähköposti. Sähköpostin lähettäminen messuilla tavatulle henkilölle on helppo tapa muistuttaa messuilla käydystä keskustelusta. Sen avulla on myös helppo tarjota lisätietoa potentiaaliseen yhteistyöhön liittyen.

Vaikka paperisilla käynti- ja mediakorteilla on puolensa, kannattaa niistä liittää sähköinen kopio sähköpostin liitteeksi. Tämä varmistaa sen, että tietosi pysyvät tallessa sähköpostissa ja löytyvät helposti tarvittaessa.

Verkostoituminen muiden matkabloggaajien ja lukijoiden kanssa on messujen parasta antia

Mikään muu tapahtuma ei kerää Suomessa yhtä paljon matkabloggaajia saman katon alle kuin Matkamessut. Tämä on hyvä uutinen bloggaajille, sillä toisiin bloggaajiin tutustuminen on bloggaamisen suola!

Bloggaajia voi tavata Rantapallon isännöimällä blogilavalla, jossa bloggaajat ja lukijat voivat viettää aikaa sekä kuunnella inspiroivia, matkailuun liittyviä paneelikeskusteluja. Blogilavan ohjelma vaihtuu päivittäin, ja tarjolla on bloggaajien paneelikeskusteluita eri aihealueista, kuten esimerkiksi suositusta ruokamatkailusta tai vaelluksesta. Blogilavalla käydään myös maakohtaisia paneelikeskusteluja.

Blogilavan ohjelman näet kokonaisuudessaan täältä.

Päivitetty: 4.1.2018

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia