Blogikoulu
Blogikoulu

Bloggaaja, tiesitkö että Google Analyticsin avulla voit kasvattaa lukijamäärää? Kiinnitä viiteen asiaan huomiota

Google Analyticsin avulla voi löytää erittäin yksityiskohtaista tietoa blogin liikenteestä, mikä auttaa keskittymään oikeisiin asioihin blogia kehittäessä.

Analytiikka bloggaajan apuna

Kun blogia kirjoittaa tavoitteellisesti, palautteen tärkeyttä ei voi aliarvioida. Google Analytics on palautteen antajana yksi bloggaajan parhaista ystävistä: se antaa suoran palautteen juuri silloin kuin sille on tarve, ja sen avulla pääsee käsiksi blogin liikenteeseen hyvinkin yksityiskohtaisesti. Tilastot auttavat keskittymään blogin kehityksen kannalta oikeisiin asioihin.

Google Analyticsin ajatellaan olevan yksi luotettavimmista lähteistä mitata blogien liikennettä, ja sieltä löytyy vastaus lähes kaikkeen mitä blogin kulisseissa tapahtuu.

Näiden helpon viiden kohdan avulla kehität blogia tavoitteellisesti kuukausi kuukaudelta!

1. Yksittäisten kävijöiden määrä kertoo blogin kehityksestä ja toimii vertailukohtana muihin blogeihin

Blogimaailmassa puhutaan asioista useimmiten yksittäisten kuukausittaisten kävijöiden näkökulmasta, ja tilastojen vertailu kuukausittain on hyvä lähtökohta mitata blogin kehitystä. Yksittäisten kävijöiden määrä kertoo paljon blogin suosiosta ja on kohtuullisen hyvä vertailukeino myös blogien välillä.

Yksittäisten kävijöiden määrää ei tule kuitenkaan sotkea sivun katseluiden määrään, joka puolestaan kertoo kuinka montaa erillistä sivua lukijat ovat kuukaudessa tutkineet. Mitä enemmän lukijat lukevat blogin artikkeleita, sitä enemmän blogin voi tulkita vastaavan lukijan kiinnostusta ja blogin kohderyhmää.

Yksittäiset lukijat ja sivun katseluiden määrä ovat oleellisia myös blogiyhteistöitä ajatellen, ja ne kannattaa lisätä osaksi blogin mediakorttia.

Tiedon löydät täältä: Yleisö → Yleiskatsaus (Google Analytics käyttää yksittäisistä kävijoistä nimitystä käyttäjät)

2. Blogimarkkinoinnin suunnittelu helpottuu, kun tiedät mistä lukijat blogiin tulevat

Tieto siitä, miten ihmiset blogiin löytävät on ensiarvoisen tärkeä. Sen kautta pystyt päättelemään parhaat kanavat lukijoiden tavoittamiseen ja suunnittelemaan markkinointia entistä tehokkaammin.

Google Analytics kertoo tarkasti sen, miten kauan mistäkin kanavasta saapuneet käyttäjät blogissa viihtyvät, ja kuinka montaa sivua he keskimäärin saapuessaan tarkastelevat. Näet myös jos toinen bloggaaja on lisännyt linkin blogiisi, ja sinulle ohjautuu sitä kautta liikennettä. Tämä on useimmiten kunnianosoitus blogillesi sekä hyvä uutinen hakukoneiden kannalta: mitä enemmän blogiisi linkataan muualta, sitä enemmän hakukoneet blogiasi arvostavat.

Tänä päivänä Google ja Facebook ovat tärkeimpiä liikenteen lähteitä usealle blogille, mikä tarkoittaa sitä että iso osa blogimarkkinoinnin suunnitteluun käytetystä ajasta kannattaa suunnata näihin kanaviin. Ajan tasalla on myös hyvä pysyä: esimerkiksi Facebookin uutisvirran algoritmillä on tapana muuttua, ja liikenteen lähteitä seuraamalla näkee helposti muutokset eri liikenteen lähteiden välillä.

Tiedon löydät täältä: Hankinta → Kaikki liikenne → Liikenteen lähde/tulotapa

3. Luetuimpia blogitekstejä kannattaa analysoida tarkkaan

Kävijälukujen lisäksi yksi bloggaajan kannalta mielenkiintoisimmista tiedoista on se, mitkä artikkelit ovat luetuimpia lukijoiden keskuudessa. Suosituimpia blogiartikkeleita kannattaakin analysoida tarkkaan sisältöä suunnitellessa. Esimerkiksi matkablogeissa tietyt kohteet kiinnostavat suomalaisia lukijoita muita enemmän. Oman London and beyond -matkablogini Tallinna-artikkelit ovat blogin suosituimpia ja tämän vuoksi päivitän Tallinnaa koskevia juttuja tasaisin väliajoin. Osa näistä artikkeleista on myös tarkoituksella hakukoneoptimoitu.

Tieto luetuimmista artikkeleista toimii myös hakukoneoptimoinnin tukena: jos monta vuotta sitten julkaistu artikkeli Tallinnan parhaista ravintoloista kuuluu luetuimpien juttujen joukkoon vuodesta toiseen, se mitä luultavammin löytyy helposti myös hakukoneista. Google Analytics ei yksityisyysasetuksista johtuen näytä suurinta osaa yksittäisistä hakusanoista, joten suosituimpia juttuja kannattaa tarkastella myös pidemmällä aikavälillä.

Tarkastele tietoja myös lyhyemmällä aikaikkunalla. Etenkin matkablogeissa kausiluontoisuus korostuu ja artikkeleiden lukijamäärät vaihtelevat sesongeittain. London and beyondin tilastoja tutkiessani huomaan, että talvikauden lähestyessä Thaimaata koskevien artikkeleiden suosioon tulee piikki.

Pinnalla olevia blogiartikkeleita kannattaa hyödyntää esimerkiksi sosiaalisen median jaoissa. Mieti myös, voisiko vanhoja juttuja päivittää tai niihin lisätä aiheeseen liittyviä linkkejä.

Tiedon löydät täältä: Käyttäytyminen → Sivuston sisältö → Kaikki sivut

Tiedon hakusanoista löydät täältä: Hankinta → Kampanjat → Maksuttomat avainsanat

4. Sivustolla vietetty aika kertoo sisällön kiinnostavuudesta

Sivustolla vietettyä aikaa voi luonnehtia kävijäluvun lisäksi yhdeksi tärkeimmistä luvuista bloggaajalle. Se kertoo myös paljon blogisi laadusta: mitä enemmän lukijat viettävät sivustolla aikaa, sitä enemmän he blogisi sisällöstä pitävät. Sivustolla vietettyä aikaa voi lisätä linkkaamalla aiheeseen sopivia artikkeleita blogitekstiin ja listaamaan esimerkiksi luetuimpia artikkeleita sivupalkkiin.

Ei ole olemassa yhtä nyrkkisääntöä sille, mikä on optimaalisin blogissa vietetty aika vierailijan kannalta. Tämä riippuu monesta asiasta, kuten blogin luonteesta ja artikkelien pituudesta. Kuitenkin jos matkablogin kuukauden keskiarvo on reilusti alle minuutin, on hyvä pohtia mikä saisi lukijat pysymään pidempään blogin parissa.

Tiedon löydät täältä: Yleisö → Yleiskatsaus → Istunnon keskimääräinen kesto

5. Välitön poistumisprosentti olisi hyvä pitää mahdollisimman pienenä – houkuttele lukija surffaamaan sivustollasi

Kun tarkastelet sivustolla viettetyä aikaa, kannattaa sinun katsoa samalla myös välitön poistumisprosentti. Välitön poistumisprosentti viittaa lukijoihin, jotka lukevat blogistasi vain yhden artikkelin ja poistuvat sitten muualle. Hakukoneiden kannalta pienempi poistumisprosentti on aina arvokkaampi, joskin kyseinen luku on blogeissa usein melko suuri.

London and beyond -blogissa välitön poistumisprosentti on noin 80%. Se ei ole välttämättä huono koska suuri osa lukijoistani tulee Googlesta tietyn artikkelin perässä, mutta sitä kannattaa silti yrittää pienentää. Haaste onkin yrittää saada lukija jäämään sivustolle myös hakukoneista tullessa, sillä tilastojen näkökulmasta yhden sivun lukenut ja sittemmin poistunut lukija ei ole järin arvokas.

Tiedon löydät täältä: Yleisö → Yleiskatsaus → Välitön poistuminen prosenteissa

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Blogin mediakortti on avain yhteistöihin – näin teet mieleenpainuvan esittelyn

Bloggaaja, ota nämä helpot SEO-vinkit käyttöön heti

Päivitetty: 6.11.2017

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia