Blogikoulu

Bloggaaja, tätä sinäkin olet miettinyt: onko blogiartikkelin julkaisuajankohdalla merkitystä?

Julkaisujen ajoituksella on merkitystä niin blogissa kuin sosiaalisessa mediassa.

Oikea ajoitus vaikuttaa blogipostausten näkyvyyteen

Bloggaajan työ on paljon muutakin kuin varsinaisen sisällön tuottaminen blogiin. Bloggaajan on oltava esillä sosiaalisessa mediassa ja mielellään mahdollisimman monessa eri kanavassa, vastailtava kommentteihin blogissa sekä mietittävä tekijöitä, joiden avulla blogiartikkeli saa parhaan mahdollisen näkyvyyden.

Yksi tärkeä tekijä on ajoitus. Tutkimustieto paljastaa, että blogiartikkelin julkaisun ja sosiaalisen median jakojen ajoituksella on merkitystä. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen, vaan vaatii tarkempaa tutkiskelua.

Blogiartikkeli kannattaa julkaista maanantaina aamulla

Internetistä löytyy paljon ohjeita blogiartikkelin optimaaliseen julkaisuajankohtaan. Ne perustuvat usein laajempaan kansainväliseen otantaan, ja Suomea koskevaa tietoa on puolestaan vähemmän saatavilla.

Dataa analysoiva KISSmetrics-toimisto on tehnyt perusteellista tutkimusta aiheen tiimoilta. Heidän otantansa perusteella aamu on paras aika julkaista blogiteksti, sillä monella on tapana viettää aikaa ruudun äärellä ennen töihin menoa. Tätä tutkimusta tukevat muutkin lähteet, ja esimerkiksi sarjayrittäjä Ramsay Taplin Blog Tyrant -blogista kertoo julkaisevansa artikkelinsa aamuisin ja aamupäivisin – toinen hyvä vaihtoehto on iltapäivällä juuri hieman ennen kuin ihmiset pääsevät töistä.

Viikonpäivillä on myös merkitystä. KISSmetricsin tutkimuksen mukaan maanantai on päivä, jolloin blogeja luetaan eniten, ja lauantaisin kommentointimäärät ovat suurimmillaan, vaikka artikkelin julkaisua viikonloppuisin ei suositellakaan. Lue tutkimukseen perustuva, kattava analyysi täältä.

On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki eivät kuitenkaan halua maksimoida liikenteen määrää, vaan fokus on muissa tekijöissä. Suosituimpina aikoina informaatiotulva on lukijalle suurempi, ja sen vuoksi blogisi lukija saattaa päätyä viettämään blogissasi vähemmän aikaa kuin niinä aikoina, jolloin uusia artikkeleita julkaistaan vähemmän. Bounce rate saattaa näin pienentyä.

Ajoituksella on merkitystä myös sosiaalisessa mediassa

Siinä missä blogiartikkelin julkaisuajankohdalla on merkitystä, kannattaa asiaa pohtia myös sosiaalisen median kannalta: sosiaalinen media on yksi blogien suurimmista liikenteenlähteistä.

Alkuviikko on hyvä aika saada jakoja aikaan sosiaalisessa mediassa, ja jakojen määrän on huomattu laskevan viikonloppua kohden. On myös huomattu, että sivunäyttöjen maksimoimiseksi maanantaiaamut ovat parasta aikaa jakaa artikkelia sosiaalisessa mediassa

On todettu, että Facebookin käyttäjät tekevät klikkauksia eniten klo 13–16 välillä, kun taas Twitterissä vastaava aika on klo 13–15 maanantaista perjantaihin. Facebookissa ja Twitterissä ei myöskään kannata jakaa artikkeleita klo 20 jälkeen.

On kuitenkin huomioitava, että blogiartikkelin suosioon vaikuttavat ajankohdan lisäksi muun muuassa sisältö, aihepiiri sekä lukijakunnan sitoutuneisuus.

Yhtä oikeaa totuutta ei ole

Tutkimustulokset ovat joskus ristiriidassa keskenään. Esimerkiksi markkinointiguru Noah Kaganin ja markkinointitoimisto BuzzSumon tekemän, 100 miljoonan otantaan perustuvan tutkimuksen mukaan tiistai olisi paras päivä taata artikkelin suosio. Tämä on ristiriidassa aikaisemman toteamuksen kanssa, jolloin maanantai olisi paras päivä.

On myös hyvä muistaa, että blogeja on paljon ja ihmiset lukevat niitä eri tarkoituksiin – tämä puolestaan vaikuttaa optimaaliseen ajankohtaan. Erään blogin kommenteissa osakekaupoista kirjoittava bloggaaja kertoo kohdeyleisönsä haluavan lukea blogiartikkeleita ennen työpäivän alkua, kun taas matkailua harrastava matkablogien ystävä saattaa lukea blogeja laajemmalla aikaikkunalla.

Tiedä, milloin oma yleisösi on aktiivisimmillaan

Tutkimustulokset voivat näyttää suuntaa, mutta on ensiarvoisen tärkeää, että bloggaaja oppii itse tuntemaan milloin oma yleisö on aktiivisimmillaan – ja mihin aikaan artikkeli kannattaa jakaa eri kanavissa.

Jaan London and beyond -blogini blogiartikkeleita sosiaalisessa mediassa toimiviksi havaitsemiini aikoihin. Blogiartikkelin julkaisuajankohtaan olen kiinnittänyt vähemmän huomiota: yritän tosin julkaista artikkelin iltapäivällä.

Olen kiinnittänyt huomiota yleisöni aktiivisuuteen pääasiassa Facebookissa, joka on blogini iso liikenteen lähde, ja luonut strategiani tältä pohjalta. Olen pannut merkille, että jakoni saavat eniten tykkäyksiä Facebookissa alkuillasta, ja seuraavaksi toimivin aika on aamuisin.

Optimaalinen aika on löytynyt täysin kokeilemalla, ja suosittelen kaikkia bloggaajia tekemään samaa. Pienellä vaivalla saat selville, mikä on paras aika maksimoida liikenne blogiisi.

Päivitetty: 4.5.2017

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia