Google osaa jatkuvasti paremmin tulkita taivutusmuotoja ja jopa synonyymejä, jolloin yksittäisten hakusanojen merkitys vähenee hakukoneoptimoinnissa. Onkin parempi tehdä avainsanatutkimuksensa enemmänkin aiheen kiinnostavuuden nimissä.

Avainsanojen luonnollinen käyttö taas tulee lähes itsestään, kun tekstistä tekee riittävän pitkän. Pituus ei ole itseisarvo, mutta pitkä teksti vaatii väliotsikoita, kuvia, listoja ja lainauksia. Eli kaikkia niitä elementtejä, joita Google pitää luettavuuden kannalta tärkeinä.

Muistettavaa myös on, että ihminen ei aktiivisesti lue yhtään mitään ykkösluokan jälkeen.

Silmä pomppii fiksaatiopisteestä toiseen ja näkee joukon kirjaimia, tavuja ja jopa sanoja fiksaatiopisteen ympäriltä. Mitä nopeampi lukija, sitä isompi fiksiympyrä. Aivot yhdistää nämä sitten yhdeksi jouhevaksi tekstiksti.

Aikuinen lukutaitoinen ihminen siis silmäilee tekstiä. Ja mitä enemmän on jotain johon silmä voi pysähtyä, sitä enemmän se sitä tekee. Mikä nostaa sivun vierailuaikaa ja siten sivun laatua.

Kirjoita siis ihmiselle ja kirjoita jotain hyödyllistä. Se on hyvä perussääntö hakukoneoptimoinnille.