Miten suhtautua negatiivisiin kommentteihin blogissa?

Bloggaaja, näin käsittelet negatiivisia kommentteja lukijoilta – 5 vinkkiä

Aina lukijat eivät ole samaa mieltä bloggaajan kanssa. Miten negatiiviseen palautteeseen tulisi suhtautua?

Varaudu negatiivisiin kommentteihin julkisessa blogissa

Jokaisen julkista blogia kirjoittavan on varauduttava siihen, että omien ajatusten nettiin jakaminen ei aiheuta lukijoissa pelkästään positiivisia reaktioita. Positiivisista kommenteista on helppo ammentaa voimaa ja motivaatiota kirjoittamiseen, kun taas negatiivinen palaute menee helposti ihon alle. Pahimmassa tapauksessa se voi kadottaa motivaation koko blogin ylläpitämiseen.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä suositumpi blogi ja mitä enemmän mielipiteitä se sisältää, sitä enemmän bloggaaja saa kommentteja – myös niitä negatiivisia. Negatiivisen palautteen kokonaismäärää blogimaailmassa on mahdoton arvioida, sillä kaikki bloggaajat eivät välttämättä julkaise esimerkiksi arvostelua ja haukkuja sisältäviä kommentteja.

Negatiivisten kommenttien käsittely on oma taiteenlajinsa ja vaatii pitkää pinnaa. Poimi alta vinkit!

1. Älä vastaa kommentteihin tunnekuohussa

Tämä on yksi tärkeimmistä ohjeista: älä vastaa inhottavaan kommenttiin heti. Anna pölyn laskeutua ennen kuin kirjoitat vastauksen. Negatiivinen kommentti menee helposti tunteisiin, onhan blogi usein osa kirjoittajan persoonaa internetissä. Anna kommentin kypsyä hetken ajatuksissa ja nuku vaikka yön yli ennen siihen vastaamista. Yön aikana pahin tunnekuohu laantuu ja kommentti näyttäytyy eri valossa.

Olen itse tehnyt tämän virheen muutaman kerran omassa blogissani – vastannut kommenttiin siltä seisomalta. Seuraavana päivänä asiaa pohdittuani olisin vastannut toisin, provosoitumatta ja fiksummin. Nykyään annan tunnekuohon laantua ja vastaan ajan kanssa myöhemmin.

2. Vastaa ammattimaisesti ja fiksusti

Provosoivat kommentit voi usein jättää omaan arvoonsa, ja ne voi kuitata ne lyhyesti ja ytimekkäästi. Mikäli anonyymi kommentoija esimerkiksi haukkuu bloggaajaa, bloggaajan ei ole järkeä lähteä puolustelulinjalle.

Eräs oman blogini kommentoija ei esimerkiksi pidä lainkaan siitä, että käytän farkkuja joissa on polven kohdalla reikä. Olen huomannut, että paras vastine tähän on kuitata asia lyhyesti, ja jättää juttu sitten sikseen.

Ammattimainen ja harkittu vastaus on erityisen tärkeää, kun kommentti liittyy yhteistyöprojekteihin. Bloggaaja edustaa tässä tapauksessa brändiä, ja hyökkäävä vastaus antaa huonon kuvan myös kyseessä olevasta yrityksestä.

3. Mieti, mitä kommentoija pohjimmiltaan tarkoittaa

Mieti, mitä lukija kommentillaan haluaa ilmaista. Onko kyseessä puhtaasti provosoiva kommentti vai johtuuko kommentin negatiivinen kaiku eroavaisuuksista lukijan ja bloggaajan maailmankatsomuksissa?

Provosoivat kommentit ovat usein anonyymina kirjoitettuja, ja sisältävät haukkuja ja arvostelua. Mielipide-erot voivat myös helposti aiheuttaa negatiivista tunnelmaa kommenttiboksissa. Yritä asettua kommentoijan asemaan, sillä lukijallakin on oikeus mielipiteeseen.

Vaikka provosoivat kommentit kannattaakin ohittaa olankohautuksella, fiksu keskustelu näkemyseroista voi olla hyvinkin hedelmällistä, sillä eri ajatuksia edustavat kommentit tuovat mielenkiintoista lisää itse artikkelille. Palautetta pitää myös pystyä ottamaan vastaan.

4. Ikävät kommentit voi jättää myös julkaisematta

On täysin bloggaajan päätös, millaisia kommentteja blogin kommenttiboksissa julkaistaan. Jotkut bloggaajat haluavat pitää kommenttiboksin hyvän mielen lähteenä, eivätkä provosoivat kommentit pääse valvovan silmän läpi. Toistuvasti häiriköivän lukijan IP-osoite on myös mahdollista blokata.

Kommenttien kulkeminen valvonnan läpi voi hyvinkin vähentää provosoivia kommentteja. Tässä tapauksessa on kuitenkin tärkeää pohtia asiaa toisestakin näkökulmasta. Se, että bloggaaja jättää julkaisematta eriävän mielipiteen sisältäviä kommentteja saattaa karkottaa myös itse kommentoijan.

Kannattaa miettiä tarkasti, millainen viesti kommentoijalla pohjimmiltaan on ja toimia sen mukaan. Älä anna mielipide-erojen lannistaa itseäsi, vaan lähde rohkeasti ja fiksusti keskusteluun mukaan!

5. Yritä olla välittämättä ilkeistä kommenteista

Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä: koita olla välittämättä ilkeistä kommenteista, etenkin niistä provosoivista. Ikävät kommentit pahoittavat mielen helposti, ja etenkin ne ensimmäiset kommettiboksiin saapuvat inhottavat kommentit saattavat jäädä vaivaamaan päiväkausiksi. Pidä kuitenkin mielessä, että suurin osa blogin lukijoista ja kommentoijista on niitä, jotka seuraavat blogiasi ilolla päivästä toiseen.

Kirjoittajan blogi Rantapallossa: London and beyond

Päivitetty: 25.11.2016

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia