Blogikoulu
Blogikoulu

Bloggaaja, näin hyödynnät tehokkaasti vanhoja blogipostauksia

Vanhojen postauksien säännöllinen päivittäminen voi tuoda blogiin uusia lukijoita, ja päivityksellä on vaikutus myös hakukonenäkyvyyteen. Ne ovat myös hyvää sisältöä somekanaviin.

Kiinnitä huomio blogin luetuimpiin, hakukoneissa hyvin sijoittuviin postauksiin

Uuden sisällön säännöllinen julkaiseminen on monelle blogille elinehto. Sisällön tuottamisen ohessa on kuitenkin hyvä olla unohtamatta blogin vanhempia postauksia, jotka ovat monelle blogille yksi suurimmista liikenteen lähteistä.

Vanhoja blogipostauksia voi verrata hyvään viiniin. Blogin vanhoilla jutuilla on paljon potentiaalia vuosia niiden julkaisun jälkeenkin, ja ne paranevat usein aikojen saatossa kunhan niistä pidetään hyvää huolta. Niitä kannattaa siis päivittää säännöllisin väliajoin.

Etenkin hakukoneissa hyvin nousevat postaukset ja niiden kautta saapuva liikenne kannattaa laittaa tarkempaan tarkasteluun, sillä niiden tuoma kävijävirta on usein jatkuvampaa kuin kertaluontoisen suosion saavuttaneen artikkelin. Tietoa luetuimmista postauksista kannattaakin analysoida säännöllisesti: jos luetuimmat jutut ovat useita vuosia vanhoja, on hyvä tutkia onko niissä faktat kunnossa ja miettiä, miten niistä voisi tehdä entistäkin ajankohtaisemman ja mielenkiintoisemman jutun juonta menettämättä.

Kaikkia postauksia ei voi muokata eikä niihin halua aina kajota, sillä ne voivat olla sidottuja esimerkiksi tiettyyn aikaan, kuten matkapäiväkirjat, mutta monen postauksen tietoja voi päivittää kohtuullisen helposti.

Päivityksestä kannattaa mainita heti jutun alussa, jotta lukijalle jää tunne ajankohtaisesta tekstistä.

Huomioi vanhat blogipostaukset hakukoneiden näkökulmasta

Hakukoneet kiinnittävät huomiota lukijan sivustolla viettämään aikaa sekä välittömään poistumisprosenttiin. Lyhyen aikaa sivustollasi viipynyt vierailija ei ole tässä mielessä järin arvokas. On siis tärkeää, että lukija innostuu myös vanhemmasta sisällöstäsi, ja kokee sen niin mielenkiintoiseksi ettei poistu heti Googleen etsimään lisää tietoa haluamastaan aiheesta. Päivitä vanhoja postauksia rohkeasti, mikäli koet että siihen on tarvetta.

Etenkin pidempään bloganneelle vanhemmat blogipostaukset saattavat olla ongelmallisia, sillä ne voivat olla tyyliltään hyvin erilaisia kuin blogin uudemmat jutut. Bloggaaminen on viime vuosina muuttunut ammattimaisemmaksi ja vaativammaksi, ja lukijoidenkin vaatimukset ovat nousseet.

Tärkeintä on, että satunnainen lukija haluaa viettää blogissasi aikaa enemmän kuin nopeaan vilkaisuun vaadittavat parikymmentä sekuntia. Vanhatkin jutut kiinnostavat lukijoita mikäli ne ovat ajankohtaisia ja mukaansatempaavia. Aihealueeseen sopivat blogitekstit kannattaa myös aina linkata tekstiin koosteeksi, jotta lukija jäisi sivustolle pidemmäksikin aikaa. Muista, että hakukoneiden kautta saapuva satunnainen surffaaja on aina myös potentiaalinen vakituinen lukija.

Blogipostauksia voi hakukoneoptimoida myös jälkikäteen.

Korjaa vanhentunut tieto

Ajankohtainen ja tuore tieto kiinnostaa aina vanhaa tai jopa vanhentunutta tietoa enemmän, vaikka artikkeli mielenkiintoinen olisikin. Vanhentunut tieto voi jopa syödä blogin luotettavuutta.

Matkablogien suositut hotelli- ja kohde-esittelyt ovat malliesimerkkejä artikkeleista, jotka on hyvä pitää ajan tasalla. Mikäli artikkelissa esiintyvissä tiedoissa on tapahtunut muutoksia, niistä kannattaa lisätä tieto lukijalle. Hintatietojen päivittäminen ajan tasalle on myös suositeltavaa – esimerkiksi hotellien hinnat muuttuvat usein, ja mahdollisimman ajankohtainen tieto on hyödyksi etenkin hotelliarvosteluissa.

Älä unohda kuvia – visuaalisuudella on aiempaa suurempi merkitys

Blogin vanhojen artikkeleiden kuvia ei myöskään kannata unohtaa, sillä niillä on yllättävän suuri merkitys. On hyvä tarkastaa, että kaikki kuvat latautuvat nopeasti niin mobiilissa kuin normaalilla tietokoneellakin, eivätkä vuosia sitten blogiin ladatut kuvat ole liian suuria – hakukoneet arvostavat nopeasti latautuvia sivustoja. Muista myös nimetä kuvat niitä vastaavilla nimillä hakukoneita varten.

On myös normaalia, että ajan kuluessa bloggaaja kehittyy usein myös kuvaajana ja blogin visuaalinen ilme löytää paikkansa. Jos huomaat, että tiettyyn artikkeliin alkaa tulla entistä enemmän lukijoita hakukoneiden kautta, tutki voiko artikkelista tehdä ajankohtaisemman ja houkuttelevamman myös kuvien osalta. Visuaalisuudella on merkitystä tämän päivän blogimaailmassa, ja moni bloggaaja kehittyy kuvaajana vuosien varrella.

Korjaan ja nimeän parhaillaan uudelleen London and beyond -blogini osittain suttuisia alkuvuosien kuvia, ja kyseessä on suurempi työ kuin odotin. Uskon sen kuitenkin kannattavan.

Vanhat artikkelit tuovat arvokasta sisältöä somekanaviin

Hakukonenäkyvyyden lisäksi vanhat artikkelit tuovat hyvää sisältöä somekanaviin, ja sitä kautta liikennettä blogiin. Päivitetyn jutun voi jakaa blogin somekanavien lisäksi myös Facebookin ryhmissä, kunhan siinä on tarjolla ajankohtaista ja uutta tietoa.

Blogikoulussa on puhuttu paljon sesonkien vaikutuksesta blogien liikenteeseen. Etenkin matkabloggaajat tietävät varsin hyvin, että tietyt kohteet kiinnostavat eri sesonkeina enemmän kuin toiset.

London and beyond -blogissani toukokuussa 2016 julkaisemani artikkeli Bangkokia lähinnä olevista rantakohteista on tällä hetkellä talvisesongin vuoksi suuressa suosiossa, minkä vuoksi muokkasin tekstiä linkkien osalta. Lisäsin ajankohtaisia linkkejä omalle sivustolleni sekä lisäsin myös linkit muutaman bloggaajan hyödyllisiksi katsomiini postauksiin. Poistin myös linkit blogeihin, joita ei ole enää olemassa. Näin lukija saa toivottavasti lisätietoa aiheesta omasta blogistani sekä muiden blogipostauksista – eikä ärsyynny toimimattomista ja vanhoista linkeistä.

Jaoin kyseisen jutun uudelleen blogin somekanavissa ja Thaimaa-aiheisissa Facebook-ryhmissä. Moni on innostunut jakamaan juttua, millä on puolestaan ollut positiivinen vaikutus liikenteen määriin ja siitä on seurannut mielenkiintoista keskustelua somessa – postaus ei ollut tavoittanut kaikkia kiinnostuneita sen julkaisuhetkellä toukokuussa. Päivityksen ei tarvitse olla aina suuri, jos sisältö on muuten kunnossa.

Päivitetty: 1.12.2017

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia