Yleinen

New York matkapäiväkirja osa 1

perjantai, syyskuu 14, 2018

New York – kaupunki josta päähäni oli 30 vuoden ajalta piirtynyt tietynlainen kuva. Tuo kuva osoittautui melkoisen vääräksi reissatessani Nyciin ensi kertaa nyt elokuun lopulla. Kerroin ensimmäisessä New York -postauksessa, kuinka Nycin kodikkuus ja tietynlainen helppous yllätti. Jo ensimmäisenä matkapäivänä huomasin navigoivani sujuvasti Manhattanin poikki kulkevilla kaduilla (street) ja kartassa pystysuoraan kulkevilla teillä (avenue). Ensimmäisiksi kolmeksi yöksi olimme varanneet pienen huoneen Manhattanin Mid townista Pod 39 (39. kadun mukaan) hotellista. Saavuimme hotellille keskiyön paikkeilla ja kävimme saman tien nukkumaan. Aamulla heräsimme varhain, ihastelimme ikkunan takaa kohoavia pilvenpiirtäjiä ja odottelimme että kello tulisi seitsemän. Painelimme hotellin aamiaisravintolaan, jossa 4 dollarilla sain eteeni kahvin ja bagelin tuorejuustolla. En odottanut tuolta kuivan näköiseltä rinkulalta ihmeitä, mutta voi taivas se oli herkullista! Aamiaisen jälkeen lähdimme ostamaan kaikkea tarpeellista (kuten adapteria) aivan kulman takaa löytyvästä delistä. Tunnelma heräilevällä kotikadullamme oli niin ihastuttava ja seesteinen, että tajusin rakastavani Manhattania jo tämän lyhyen kioskimatkan aikana.

Reissun ensikosketus jenkkiruokakulttuuriin – bagel.

Hetken hotellilla lepäiltyämme kävimme ihailemassa maisemia hotellin kattoterassilta käsin ja otimme sitten kartalta suunnaksi Times Squaren. Tuo mainos-screenien täyttämä spotti Broadwaylla ei todellisuudessa ollut kovin erikoinen, ja olin kuvien ja videoiden perusteella kuvitellut sen jotenkin erilaiseksi. Rehellisyyden nimissä jouduimme tarkistamaan kartalta, olimmeko saapuneet oikeaan paikkaan. Times Squarelta jatkoimme matkaa Central Parkille, josta mieleen jäi erityisesti puiston etelä-osassa puiden katveessa shakkia pelaavat ihmiset. Tuli harmiteltua ettemme itse osaa pelata kyseistä peliä – täytyykin opetella ennen seuraavaa Nycin reissua! Ensimmäinen päivä tuli jetlagin vuoksi haahuiltua ympäri keski-Manhattania melko väsyneissä tunnelmissa, ja taisimme sinnitellä hereillä peräti ilta yhdeksään asti.

Näkymät hotellin kattoterassilta. Iltaisin kattoterassille jonotti väkeä myös hotellin ulkopuolelta. Hotellin asiakkaina olisimme päässeet ihailemaan New Yorkin valoja ilmaiseksi, mutta piinaavan väsymyksen vuoksi emme kumpanakaan iltana jaksaneet kavuta ylös asti. Ensi kerralla sitten!

Times square!

Vahinko matchaus.

Seuraava päivä oli the-kävelypäivä. Emme vielä halunneet turvautua metroihin, joten jalan tuli kuljettua melkoinen taival. Otimme suunnan kohti Empire state buildingia, ja tajusimme saapuneemme perille kun jouduimme flyereita tyrkyttävien turistimyyjien saartamiksi. Tyydyimme ihailemaan Empire state buildingia alhaalta kadulta käsin ja jatkoimme sightseeingiä Korea townin kautta West Villageen, Sohoon, Little Italyyn ja Chinatownin kautta Lower east sidelle ja takaisin hotellille. Huh! Voisikin sanoa, että yhden päivän aikana tuli koluttua lähes koko Central parkin alapuolelle jäävä alue ja kyllä, jalat huusivat päivän päätteeksi hoosiannaa. Viimeisillä voimilla kävimme illallistamassa Bare burger nimisessä ravintolassa, josta olin lukenut suosituksia. Tarkoituksena oli myös käydä hotellimme kattoterassilla ihmettelemässä meininkiä, mutta jälleen kerran väsymys vei voiton ja simahdimme välittömästi hotellille palattuamme.

Empire state building

Taustalla Chrysler building ja etualalla tyypillinen New York -puskuri. Suurimmassa osassa ajoneuvoja oli kuvan rekan kaltainen näyttävä etupuskuri, oli kyse sitten rekasta, roska-autosta tai henkilöautosta.

Bare burgerissa kaikki raaka-aineet ovat mahdollisimman lähellä tuotettuja. Kuvan bataattiranskalais-annos painoi valehtelematta varmaan ainakin kilon!

Mitä jäi päällimmäisenä mieleen näistä kaupunginosista joissa kävelypäivän aikana vierailimme?

West Village/Greenwich village oli viihtyisää vastapainoa pilvenpiirtäjien reunustamalla keskustalle. Tunnelmaltaan ”punavuorimainen”, kauniita rakennuksia ja trendikkäitä ravintoloita ja kahviloita. Täältä löysimme tunnelmallisen kahvilan/viinibaarin, jossa tuli käytyä pariin otteeseen (Fairfax, 234 West 4th Street).

Sohossa meininki muuttui selvästi vilkkaammaksi ja hälyisemmäksi. Ihmisvilinän keskeltä saattoi bongata design-putiikkeja joissa käydä inspiroitumassa.

Chinatown puolestaan muistutti yhtä suurta markkina-aluetta; paljon ihmisiä, hajuja, tuoksuja ja markkinatavaraa kalasta vihanneksiin ja mausteisiin. En ole käynyt Kiinassa, mutta voisin kuvitella Chinatownin olevan melko todenmukainen maistiainen Kiinasta minikoossa. Chinatownissa päätimme pitää rentoutumistauon hieronnan merkeissä. Varasimme tunnin kokovartalohieronnat kumpainenkin, ja käsittely aloitettiin saman tien. Mahtavaa! Jossain vaiheessa hierojani kysyi, haluanko lisäaikaa. Ihmettelin kysymystä, sillä tässä vaiheessa hieromatta oli yhä kädet ja jalat. Selvisi kuitenkin, että hierojat olivat tarkoituksella jättäneet puoli kroppaa hieromatta jotta ottaisimme vielä toisen tunnin perään. Puhalsimme pelin poikki tässä vaiheessa, ja kun tuli maksun paikka, meitä käskettiin vielä jättämään 10 dollarin tippi hierojalle. Tästä kaikesta tuli huijattu olo, ja poistuimme hoitolasta hölmistyneinä ja puoliksi hierottuina.

Lower east sidella meininki muuttui taas rennommaksi ja jos West village oli Punavuori, tämä kaupunginosa oli puolestaan Kallio. Mieleen jäivät erityisesti second hand -liikkeet joista poikkesimme parissa. Alueella oli hienoa katutaidetta ja paljon viihtyisän näköisiä ruokapaikkoja. Ehdottomasti alue, johon haluan vielä tutustua joskus paremmin!

Flatiron building

Fairfax kahvilassa/viinibaarissa oli persoonallinen sisustus ja viihtyisä tunnelma.

Jossain päin Sohoa

Lower east side

Kolmantena aamuna päätimme käynnistää päivän perinteisellä jenkkiaamiaisella. Aamiaista tarjoillaan Nycissä lähes jokaisessa kadun kulmassa, ja valitsimme näistä aamiaispaikoista summamutikassa yhden. Pöytään tilasimme omeletteja, puuroa ja  kunnon buttermilk pancakeseja vaahterasiirapilla! Ruokakoomassa jatkoimme aamukävelylle, fiilistelimme Manhattanin tunnelmaa pilvenpiirtäjien keskellä ja kävimme parissa kaupassa 5th avenuella. Pian meidän piti palata hotellille luovuttamaan huone ja ottaa suunta kohti Brooklyniä.

American style

Rockefeller center

Reppu selkään ja kohti Brooklyniä! Jännitin alkuun, kuinka pärjäisin pelkillä käsimatkatavaroilla viikon kaupunkilomalla. Loppujen lopuksi tämä ei ollut haaste eikä mikään, ja mukaan tuli pakattua jopa turhia vaatteita. Tämä siitä huolimatta, että tykkään reissussa pukeutua enkä todellakaan ole tyyppiä ”2 t-paitaa ja shortsit”. Lämmin keli toi toki helpotusta tähän asiaan.

Vaikka majapaikkamme siirtyi tässä vaiheessa Brooklynin puolelle, vierailimme Manhattanilla vielä monta kertaa. Matka jatkuu taas seuraavassa osassa!