Akrobaatin työpäivä Malediiveilla

Mie vietän täällä juuri rentouttavaa vapaapäivää. Aamupalan jälkeen rentoilin sängyssä ja skypettelin kaverin kanssa. Kävin kuntosalilla venyttelemässä tunnin verran ja sieltä spahan höyrysaunaan ja uimaan. Ah, kroppa tuntuu heti paremmalta. 🙂 Illalla ajattelin mennä katsomaan auringonlaskua ja keräilemään simpukoita rannalta.

Näin vapaapäivänä on hyvä kirjoitella miun ”normaalityöpäivästä” täällä. Jokainen päivä on aina erilainen, mutta joitakin rutiineja näin pienellä saarella väkisinkin tulee.

Meillä on töitä kuusi päivää viikossa, lauantaina ollaan siis kaikki kolme vapaalla. Jokaisella illalla on täällä Finolhussa oma teemansa, jonka ympärille buffet-ravintolan illallistarjoilu, taustamusiikki ja meidän showt rakentuvat. Maanantaina Rouge Night, Tiistaina Latinalainen, Keskiviikkona White Night, Torstaina Italialainen, perjantaina Soul Night, Lauantaina Club Night ja Sunnuntaina Arabialainen ilta.

Joka aamu herään vähän vaille yhdeksän, sillä meidän aamupalalle varattu aika loppuu puoli kymmeneltä. Yleensä vedän vain sortsit jalkaan silmät vielä puoliummessa ja kipitän ravintolaan syömään aamupuuron. Pikkuhiljaa kahvin voimalla sitä sitten alkaa heräilemään päivään. Aamupalan jälkeen mennään kuntosalille tai joogastudiolle reenaamaan, riippuen siitä pitääkö treenata esimerkiksi ilma-akrobatiaa, jotain koreografioita vai tekeekö jokainen omat henkilökohtaiset treeninsä.

Kuntosalilta suoraan taas syömään (hard life :D) lounas-buffettiin noin klo 13 maissa.

Yleensä tähän aikaan tulee pieni välikuolema ja pitää taas juoda kahvia että pystyy vetämään päiväshown, joka on klo 15. Amandan kanssa vuorottelemme merenneitona uiskentelun ja ilma-akrobatiasetin kesken. Merenneitoilu tarkoittaa siis sitä että uit puolisen tuntia altaassa, otat ihmisten kanssa kuvia ja moikkailet lapsosia.

Päiväsetin jälkeen jokainen yleensä tekee omia juttujaan, eli joko treenaa taas, nukkuu, lukee, puhuu kavereiden kanssa skypessä jne.

Vähän ennen seitsemää pitää alkaa tekemään iltameikkiä ja sen ollessa valmis mennään illalliselle kahdeksan maissa. Illallisen jälkeen lämmittelemään ja valmistelemaan illan esityksiä, ensimmäinen iltashow on normi-iltana klo 21.45 ja toinen 22.45, ja ne pitävät sisällään siis tulishowta, led-valoshowta, stiltseillä kävelyä, ilma-akrobatiaa ja muita sirkusnumeroita. Yhdeltätoista illalla ollaan saatu työpäivä päätökseen ja välillä jäämme viinilasilliselle tai ainakin hetkeksi rupattelemaan, välillä jokainen raahustaa suoraan omaan huoneeseen nukkumaan. 😀

Sitten on kaikenlaisia erikoisjuttuja kuten keskiviikkoisin Coctailpartyt, jolloin tarjoilen shamppanjaa rengastrapetsista käsin, ja jokaisen  täydenkuun aikaan full moon-partyt toisella puolella saarta tulishown ja jättikokon kera.  Joskus myös jätetään aamureenit välistä ja karataan snorklausretkelle tai mennään vain rannalle ottamaan aurinkoa. 🙂

Ensi viikolla on myös spesiaaliviikko kun on kiinalainen uusivuosi ja meidät viedään perjantaina esiintymään Amilaan ja lauantaina Huven Fushiin. Luksusvilla-time siis! 😜

Whatta Life

Viisi viikkoa Malediiveilla tuli täyteen eilen, ja jokaikinen päivä päässä soi meksikolaisen reggaebändin laulu ”Whatta life, Whatta life, What a Beautiful Life”… Siitä on tullut meiän oma slogani ja lauletaan sitä aina kun päästään johonkin ihanaan villaan samalla kun pompitaan king size-sängyillämme 😀 Miuta alkaa nyt jo huolestuttaa että maaliskuussa täältä pitää lähteä pois.

Luksusvillojakin kivempaa on meidän arki täällä kotisaarella. Yksikään päivä ei ole samanlainen, ja meillä on niin mahtava tiimi. Meitä on siis ainoastaan kolme artistia, Amanda Englannista, Izak Meksikosta ja minä. Lisäksi saarella on italialainen bändi, jotka ovat aivan mahtavia tyyppejä myöskin; Giulia, Paolo, Gian Luca ja Lorenzo. Heidän kanssaan tulee hengailtua vapaa-ajallakin eniten. Uskomattoman taitavia artisteja enkä ole koskaan Meksikon hotelleissa nähnyt näin hyvää ja omantyylistään musiikkia soittavaa bändiä. Meillä on myös ajatuksena tehdä pieni yhteinen projekti tulishown ja livemusiikin kanssa, eilen oli ensimmäinen kerta kun esiinnyttiin samaan aikaan ja meni tosi kivasti! Yleensä meillä on erilliset setit ja me esiinnymme bändin tauolla mutta mietimme että italialaisen illan merkeissä olisi kiva tehdä spesiaalimpi tulishow ja yhdistää setit.

Meidän entertainment-crewhun kuuluvat myös DJ:t, meillä oli ihanat malediivilaiset DJt Simon ja Manal mutta he ovat nyt tauolla ja resident DJ Jaffa Englannista on tällä hetkellä saarella. Ei ehkä samalla aaltopituudella meikäläisen kanssa (ollenkaan 😀) mutta toivottavasti saadaan Manal tai Simon takaisin pian. Olemme saaneet hyvän ystävän myös yhdestä baarimikosta,  intialaisesta Risleystä.

Tällä viikolla showt alkoivat vihdoin tuntua aikalailla valmiilta, ja oltiin ylpeitä itsestämme joka ilta. Tässä on ollut niin paljon muutoksia ja kaikenlaista special-keikkaa että ensimmäinen kuukausi meni melkein kokeillessa mikä toimii, mikä ei ja aina pari tuntia ennen illan settejä vielä editoitiin paniikissa musiikkia tai reenattiin koreoita. Mie olen ehdottanut paljon uusia ideoita baarimanagerille ja hän on pitänyt jokaisesta! On niin mukava kun täällä meitä kuunnellaan ja saamme aikalailla vapaat kädet show-settien suunnittelussa. Tänään kokeillaan aerial bartender-juttua coctail partyissa, toivottavasti menee hyvin 😊

Ollaan ehditty vähän turisteillakin, ja käytiin Amandan kanssa delffiini-retkellä keskiviikkona. Yksi elämäni upeimpia kokemuksia, kun puolisen tuntia vesisateessa delfiinejä etsittyämme ne pulpahtivat pintaan veneen vieressä ja alkovat kisailla aivan kyljessä kiinni. Niin kauniita olentoja! En ikinä menisi delffinaarioon ja oli huikeaa nähdä ne niin läheltä niiden omassa elinympäristössä. Delffiinien jälkeen mentiin vielä koralliriutalle snorklailemaan, ja näin paaaaljon meritähtiä, yhden mustekalan ja merikilpikonnia. Tourin jälkeen makoilimme veneen katolla auringossa sen suunnatessa takaisin kohti Finolhua ja saimme hedelmiä ja keksejä. Whatta life, Whatta life…

Delfiinisöpöläiset

Palkallinen saarihyppely Malediiveilla

Maanantaina meidät vietiin keikalle taas uudelle saarelle, ja puhuttiin työtovereiden kanssa, miten kivaa on, että ollaan näin lyhyessä ajassa jo nähty kolme eri saarta ja kuinka paljon olisi mennyt rahaa, jos niihin olisi tullut tutustumaan tavallisena turistina. Kai tätä meidän työtä voi kutsua välillä palkalliseksi saarihyppelyksi 😀

Maanantaina aamulla meidät vietiin veneellä Dharavandhoo- saarelle, josta lähtevät lennot pääkaupunkiin Maleen. Malessa meidät ohjattiin hotellin omaan miniloungeen, sillä meidän piti odottaa myös Amilasta tulevia matkustajia, jotka olivat tulossa samaan veneeseen kohti Huven Fushi- nimistä saarta. No, heitä odotettiinkin sitten neljä tuntia 😅

Iltapäivällä vihdoin saavuimme Huven Fushiin, ja meidät otettiin vastaan saaren omin tervetuliaisdrinkein ja aromaattisilla öljyillä varustetuin viilentävien pyyhkeiden kera. Tässä työssä on välillä aivan äimänä, miten hyvin meitä kohdellaan artisteina (lähes samalla tavalla kuin maksavia asiakkaita) kun on tottunut Playa del Carmenin meininkiin, missä vesipullon saaminen shown jälkeen on vaivan takana.

Saimme yösijaksi taas Villan, ja parasta oli kun katsoimme talon läpi innoissamme muttemme kurkanneet vessaan. Amanda sanoi menevänsä suihkuun ja kun hän avasi kylpyhuoneen oven, sen takaa paljastui spaamainen puutarha uima-altaineen ja ulkoilma-kylpyammeineen. Aloimme kiljua innostuksesta ja Izak sanoi kuulleensa sen toiselle puolelle saarta, jossa oli organisoimassa asioita illan showta varten.

Uitiin, kokeiltiin kaikki luksus-spa-tuotteet läpi, käytiin saarikierroksella ja ottamassa valokuvia. Villaan palatessa ajattelimme ottaa pienet päiväunet. Täällä jokaisella saarella saattaa olla oma aikansa, esimerkiksi Finolhussa olemme kaksi tuntia Malea edellä, jotta asiakkaat voivat nähdä auringonnousun kahdeksan maissa mutta eivät joudu silti heräämään liian aikaisin 😀

Menimme sekaisin kellonajoissa, ja meitä oli pyydetty menemään illalliselle seitsemän aikoihin. No, heräsimme 19.15 luullen kellon olevan 18.15. Kun tajusimme mitä se oikeasti oli, alkoi tavaroiden heittely sinne tänne ja hurja säntäily ympäri Villaa.

Meidät oli pyydetty Huven Fushiin tekemään tulishow staff-partyihin, jossa he juhlistivat Uutta Vuotta. Juhlapaikka oli n. 30 minuutin matkan päässä pääsaaresta pienellä hiekkasärkällä, missä  ei ollut ainoatakaan puuta tai palmua. Sinne työntekijät olivat raahanneet Markiisikatokset, kaiuttimet ja grillailutarpeet. Saimme onneksi luvan lähteä myöhemmällä veneellä hiekkasärkälle ja ehdimme siten hyvin käydä syömässä illallisen.

Hiekkasärkälle mentiin siis veneellä, ja koska siellä ei ollut maihintulolaituria, piti isosta veneestä mennä vielä pienellä veneellä rantaan. Tässä pienessä veneessä oli nilkkoihin asti vettä ja siihen ahtautui noin 15 ihmistä aina kerrallaan. Oli hiukan absurdia istua kuin sillit suolassa uppoavassa pikkuveneessä pilkkopimeällä Intian valtamerellä menossa minihiekkasärkälle jossa soi jonkinlainen intialainen reggaton aivan täysillä ja paikalliset työntekijät bailaavat cokiksen voimalla. Juhlissa ei tarjoiltu ollenkaan alkoholia, en tiedä onko kyse vain hotellin omista tavoista vai siitä että suurin osa työntekijöistä on muslimeja (Malediivit on 100 %:sti islamistinen maa). Meidän saaren staffpartyissa ihmiset ovat kyllä tukevassa humalassa, joten tiedä häntä. 😅

Aamulla oli liian aikainen herätys, ja taas sama vene-lentokone-vene-rumba takaisin. Onneksi meiltä oli päiväsetti omalla saarella peruttu, joten töihin piti mennä vasta iltakymmeneltä. Saimme myös ilouutisen että voisimme palata hotellivieras-buffettiin syömään ja mikäs parempi päivä kuin Latin-teema. Ah, guacamolea! 😋

Ihanaa viikkoa kaikille! 😘

We were treated like queens in Amilla

Meidät vietiin spesiaalikeikalle toiselle saarelle perjantaina. Jollakin rikkaalla asiakkaalla oli 40-vuotis syntymäpäiväjuhlat ja he halusivat tulishown.

Amilla on saman hotellikonsernin toinen saari, joka on tätä Finolhua vieläkin luksuksempi ja rauhallisempi. Sinne tulevat muun muassa Hollywood-tähdet lomailemaan koska saavat olla rauhassa hiljaisella saarella.

Pakkasimme kaikki tulitavarat normaalin päiväshow-setin jälkeen veneeseen ja lähdettiin noin tunnin matkalle kohti Amilaa. Heti saavuttaessa bongasimme söpöt pikkuhait rannassa 😍

Meidät majoitettiin yhteen luksusvilloista, treehouse-henkiseen taloon ja se oli UPEA! Meillä oli oma uima-allas josta oli näkymät merelle ja huoneet todella luksukset ihanine kylpyammeineen ja isoine sänkyineen. Oltiin hiukka innoissamme 😀

Syötiin italialaisten muusikkokavereiden kanssa, käytiin tsekkaamassa illan esiintymispaikka ja pyöräiltiin hiukan tutustumassa saareen.

Shown jälkeen mentiin syömään illallista viineineen rantabaariin ja sitten nauttimaan villasta! Aika huikeaa oli uida tähtitaivaan alla ja kuunnella meren kohinaa ja palmujen havinaa.

Aamulla syötiin aamupala ihanassa buffetissa (Finolhussa ollaan vielä high season- kiireiden takia työntekijöiden ruokalassa joten tämäkin oli kivaa luksusta) ja sitten kohti kotia. ☺️

Tänään oli miun vapaapäivä; aamulla reenattiin ilma-akroa, kävin hieronnassa spassa ja loppupäivän vietin rannalla. ❤️ Perfect combo!

Huomenna meidät lennätetään kolmannelle saarelle keikalle, jännää nähdä taas uusi paikka.