MITEN OTTAA RENNOSTI KOKEISSA

Tämä on mielenkiintoinen aihe ainakin omassa kaveripiirissäni monelle. Ylppärit ovat (maailmalle kiitos!!) itselläni takana samoin kuin tämän vuoden eilen päättynyt pääsykoerumba, mutta lukuenergia tosiaan jäi siihen malliin että ensi vuonna varmaankin uudestaan (ihmeitä toki aina tapahtuu, ken tietää), joten nämä vinkit ovat vielä itsellenikin tarpeellisia. Ylppäreistä ja pääsykokeista tulee juteltua kohtalontovereiden kanssa aika paljon, ja aina jonkun kanssa jutellessani mieleni tekisi vain lähettää mentaalisia aaltoja ”osaat super hyvin, hyvin se menee!” koska ihmiset joiden kanssa satun juttelemaan tapaavat olla äärimmäisen fiksuja, mutta harmillisen usein eivät luota itseensä. Toinen ongelma mihin monesti törmää on koe-stressaajat. Pieni stressihän on vain hyvästä, mutta kun kädet tärisee ja mieli humisee niin parhaimpaansa on hankala pystyä. Kaikille toimii eri keinot tottakai, mutta olen nyt vuoden sisään istunut kurssikokeita lukuunottamatta yhteensä yhdessätoista tärkeässä kokeessa joten koen olevani asiaa jo jonkun verran ikääni nähden kokenut, joten listaan tähän muutaman vinkin jotka ovat aina itselle taanneet stressittömän koetilanteen. Kuvissa todistusaineistoa pääsykoematkaltamme Turkuun, jossa käytimme viimeisen päivän jätskit kädessä koepaikan reittiin tutustumiseen ja vesimeloniy kädessä kertailuun puistossa. Vahva suositus!

1. Syö hyvä aamupala (jos olet vähänkin blogiani lukenut niin huomaat että aamupala on mielestäni ratkaisu lähes kaikkeen)

2. Laita mukavat vaatteet päälle ja ota mukaan huivi/huppari tai muu vaate, johon voit kääriytyä jos salissa tulee kylmä

3. Villasukat jalkaan!

4. Koetilanteessa ei tarvitse näyttää asialliselta – röhnötä pöydällä tai nosta jalat pöydälle (toimi ainakin ranskan kokeessa), mikä ikinä onkaan itsellesi rennoin asento

5. Hörpi vettä ja mieluiten jotain sokeria sisältävää

6. Varsinkin pitkissä kokeissa (5-6h) käy vessassa ainakin kerran vaikka ei edes tarvitsisi, se että pääset päydän äärestä hetkeksi jaloittelemaan auttaa aina!

7. Käännä välillä katse ja ajatukset kokeesta pois – tosin jonnekkin missä et vahingossakaan katso muiden papereita

8. Nuku kunnon yöunet jo muutamana edellisenä päivänä, mikään ei ärsytä kokeessa niin paljoa kuin väsymys

9. Vikana iltana ennen koetta tee mikä sinulle sopii parhaiten (jotain ihan muuta tai sitten kevyttä kertailua), mutta jotain hyvän mielen asiaa. Eli iso ei hankalien kysymyksien käymiselle mitä et enää kerkeä oppimaan, iso kyllä auringon paisteelle ja kivojen tuttujen juttujen selailulle/ kavereiden kanssa hyvän mielen keräilylle!

10. Älä ajattele että sinua testataan, vaan ajattele että ”jes, nyt saan näyttää mitä osaan” . Mitä kivempana kokeen näet sitä rennommin se yleensä sujuu!

11. Suunnittele jo etukäteen jotain itsesi palkitsemista kokeen jälkeen, olet sen ansainnut!

Jos sinulla on vielä tärkeitä kokeita edessä niin iso hali täältä käsin ja hurjasti tsemppiä!! xx

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply