Yksi tyytyväinen VR matkustaja – junalla Mäntyharjulle tack!

VR
Nuo kaksi kirjainta herättävät varmaan jokaisessa, ainakin pääkaupunkiseudulla asuvassa jonkin kommentin.
Useimmiten VR:stä kuulee puhuttavan enemmän negatiivista: se on aina myöhässä, millon on lehdet raiteilla, millon yllättävät ratatyöt, millon tippu ajolanka, millon pikku pesinyt radan varteen, millon vaan joku eksynyt sadepisara estänyt raideliikenteen jne..
Mullakin riittää kyllä huokailuja VR:n kuljetuksesta, varsinkin talvella kun oli menossa Helsingistä kouluun Espoon keskukseen ja piti valita aiempi juna, jotta kerkesit varmasti kouluun.
Seuraavallakin olis kerennyt mut kun VR..ei voinut tietää menikö just se juna sillon vai ei.
Talvella useimmiten se oli myöhässä jonkin verran tai just se kyseinen aamuvuoro peruttu, välillä hassusta syystä: kuuluttivat että tämä E/U vuoro peruttu koska ei ole kuljettajaa..
Matkustajien ilmeet oli kyllä hyvät.. Resiinallakin ois nopeemmin perillä huokaisutkin tuli tutuiksi.. 😀

Kävin edellisen (Viihdealan avainhenkilöstö)koulutuksen samassa koulussa, Omniassa ja sillon talvella oli fiksumpi mennä bussilla, joka kiersi sen tunnin lenkin kun mennä junalla puoli tuntia.
Onneksi suurin osa talvikuukausista oli työharjottelua ja junaa ei tarvittu.
Koulusta on ihanat muistot mutta ilolla en muistele sitä kun juna hyyty jonnekkin Espoon skuttelikkoon ja piti -20 asteen pakkasessa ootella korvaavaa kuljetusta.. Tämmösiä oli kyllä onneksi harvoin!
Tän viiden vuoden aikana on VR petrannut kyllä, sillä näistä edellä olevista huolimatta se vei mut nyt sujuvammin kouluun, kun sillon 2010-2011.

Moni meijän oppitunneille tuli myöhässä ja tokas et junat oli myöhässä jne. ja siis olihan ne välillä, mut jengi kyllä käytti hyväkseen VR:n huonoa mainetta ja tuli myöhässä lähes joka päivä.
Sit meni osalla oppilaista ja opettajallakin hermot kun samat tyypit tuli päivästä toiseen myöhässä ja keskeytti oppitunnin.. Se meijän opettaja kun ite tuli Hämeenlinnasta, just junalla ja oli siellä ajoissa niin oli kyllä asiallista huomauttaa et voisko lähtee aiemmalla junalla..

Mutta siis miksi mä lähin kirjottaa tätä juttua oli se että mä matkustin juhannuksen aikaan junalla Helsingistä Mäntyharjulle ja mä oon tyytyväinen VR:n asiakas!


Yleensähän ihmiset kirjottaa herkimmin kaikesta huonosta ja hyvä palautetta saa harvemmin, ainakaan kirjallisena.
Mulla on sikäli ollut hyvä tuuri näiden junailujen suhteen että vaikka pientä viivästystä on ollut ja joitain vuoroja peruttukin niin silti oon isommilta matka-katastrofeilta välttynyt (niistä mitä lehdistä/facesta saa lukea). Lisäksi testasin niiden Extra-luokkaa joten haluun siitäkin vähän jakaa kokemusta.

Jani tulee viikoksi yleensä kesällä tänne Suomenniemelle, sen porukoiden ”mökille”.
”Mökille” koska ne on rakentaneet tänne aika hulppeen asuintalon, jossa löytyy läpi vuoden asuttavat tilat, pyykinpesu-ja tiskikone, sisävessat, suihkut, kunnon keittiö jne.
Me nukutaan yleensä pikku-mökissä, jonka ne rakensi tänne ensin (huom! mökki ei ole kuvassa 😉 )


Mä oon tottunut painaa duunia sillon sen viikon ja tullut sitten mahdollisuuksien mukaan tänne mökille kanssa, jokskin aikaa ainakin.
Jos nyt en muina viikonlopuina niin Juhannus on mulle se ”pyhä” eli haluun olla vapaana sillon sen ajan, loput voin sitten tehdä niitä extra-hommia, että saa rahaa lomailla.

Joten Jani sattu siis olee nyt Jussi-viikon lomalla joten mä ostin itelleni junalipun lähimmälle asemalle.
Tavallinen lippu päivävuorolla Mäntyharjulle olis ollut siinä 15€. Ei paha.
Aamulippu olis ollut ehkä vähän halvempi mutta ois pitänyt herää kuuden aikaan aamulla, no thanks.
Kesäkuun alussa oli vielä mahis eri paikka vaihtoehdoille ja pisti silmään joku Extra-luokka.
Mulle ihan uus juttu.
Lueskelin vähän lisää ja huomasin että siinä voi valita paikan isommalla jalkatilalla, paikan pöydän ääreltä tai vaikkapa ihan yksittäisen penkin, ilman että kukaan on sun vieressä nousemassa ylös tai oot ite antamassa jollekkin tietä, hinta + 9 euroa. Hmm..
Ostin lipun vasta seuraavana päivänä & mietin tota Extra-luokkaa.
Vaikka mä yleensä olenkin hyvin tarkka (välillä jopa pihi) mihin pikku rahani pistän, niin bookkasin nyt itelleni paikan siitä kalliimmasta luokasta. Lipulle hintaa siis noin 24€.

Tuli matkustuspäivä, päivää ennen Juhannusta, bussilla kaupunkiin, ostaa vähän vettä sekä jotain naksuja ja junaan päin mars!
Varttia ennen kun sen oli määrä lähteä mä kiipesin vaunuun nro 1  ja etin paikkani vähän epäluulosena, mut ei tarvinnut pettyä!

Mistä mä sit maksoin sen yheksän euroo extraa?!
Mun paikka oli nro 53, solo-penkki, eli kukaan ei istunut mun vieressä, oma ikkunapaikka & samalla käytävän viimenen paikka, mukavalla niskatuella varustettu istuin.
Reilusti jalkatilaa, mun käsilaukku (ei mikään pienin versio)  plus mun reppu (täyteen tungettu tavaraa), lisäksi Alepan keltanen muovikassi mahtuivat hyvin killumaan mun jaloissa ylähyllylläkin oli tilaa mut mä pelkään aina et unohdan ne kamat sinne joten saa olla mun jaloissa.. :D)
Tota jalkatilaa oli siis enemmän kun normaalisti, vähän kun Exit-paikka lentokoneessa.
Edessä matkustavan penkissä oli mulle kiinni säädettävät jalkatapit eli sain jalat hilattua mukavasti ylös (mä kun en osaa istua kauaa normaalisti :D), oma aurinkosuoja ikkunaan ja pikkusia roskispusseja naulakossa. Tietokoneelle/puhelimelle tms. löyty oma pistoke.


Nää junaosastot oli jaettu lasiovilla ja meijän loossien välillä oli semmonen soppi mistä sai ottaa kahvia/teetä sekä pieniä vesipurkkeja, lisäksi oli valikoima erilaisia lehtiä.
Ja vessa, se ei ollut mikään kaikkien vaunujen kesken jaettu minikoppero jonne saat peruuttaa vaan ok-kokonen ja raikkaan tuoksunen, lisäksi vessapaperia löytyi koko matkan ajan.


Tää Extra-luokka olis verrattavissa varmaan lentokoneen Businessluokkaan (vaikken oo siellä matkannukkaan). Nimesin sen junien VIP-luokaksi 🙂
Tähän kaikkeen nähden  täytyy sanoa että toi 9 euroa oli kyllä ihan loistava sijoitus.
Lisäksi meijän vaunussa oli tosi ystävällisiä konduktooreja & hauska junankuljettaja joka piti ajantasalla missä mennään, seuraavat stopit ja toivotteli hauskaa matkaa & jussia kanssa.

Mun vieressä oli ovi joka vei junassa olevaan ”meeting roomiin”, huoneeseen jossa voi junamatkan aikana pitää pienryhmälle vaikkapa kätevästi palaveria. Oisko koko kapasiteetti ollut 7 henkee.
Junassa olis  myös ollut ravintolavaunu, sitä ei tullut testattua. Mutta netti tuli.
Junasta löyty yleinen,vapaan verkon Wifi, yleensä vältän niitä mutta oli kokeiltava & hyvinhän se toimi, ihan liikeellä ollessaankin, välillä laitaili sivuja hitaammin mutta muuten toimi hyvin.


Tän junan pääteasema oli Oulussa.
Ei pysähtynyt joka maitolaiturilla vaan Pasila, Tiksi, Lahti, Kouvola..
Tosin stopattiin extrana Keravalla ja otettiin muutama tyyppi kyytiin kun niiden juna oli myöhässä ja niiden piti päästä vaihtaa tohon junaan. Hyvää palvelua VR:ltä tässä (y)
Kouvolassa osa vaunuista lähti Lappeenrantaa & Kotkaan.
Mun vaunussa oli pari lasta jotka oli ihmeissään kun juna lähtikin Kouvolasta takas samaan suuntaan ja me mentiin selkä menosuuntaan.
Ne kyseli tädiltään huolissaan et eikö me mennäkkään Kajaaniin vaan takas kotiin?? 😀

Mun juna lähti aikataulussa ja oli just sillon kun pitikin perillä, ehkä jopa minuutin kaks etuajassa.
Matkan kesto oli 2h 10min. Aika meni tosi nopee.
Ison osan olin koneella ja loput ajasta tsiigailin maisemia. Lempipuuhaa.

Konnari kyseli meiltä että mihin ollaan menossa kun jäätiin Mäntyharjulla pois kun kuitenkin aika piskunen paikka & toivotti kaikille erikseen vielä hyvät jussit.
Semmonen oli mun matka VR:llä, juhannuksena 2017.


Ilmakin oli ihan loistava.
Alkumatkasta tuli ihan synkkää pilvee ja jäätävä sadekuuro mutta perillä paisto aurinko & oli pääosin ihan loistava keli (paitsi nyt sunnuntaina kun tuli kunnon piiskasade & kaamee tuuli alkuillasta).

PS
Uutisissa oli juuri varmaan samana iltana kun mä olin reissannut että oli jotain häiriöö raideliikenteessä & junat oli ollut tunnin pari myöhässä. Oh boy.

PPS
Kuukausi sitten reissasin junalla Ukrainassa, matkanjohtajana.
Se junakyyti vasta pomppunen reissu olikin! Semmosta hytkytystä&nytkytystä en ookkaan junassa ikinä kokenut.
Mutta perille päästiin sielläkin ja täysin aikataulussa! Siitä reissusta sitten lisää seuraavilla kerroilla…

 

 

Sakkohommia Euroopassa

 

Edellisessä postauksessa kerroin noista reissumokista ja pistäsin kyllä nää sakot samaan kategoriaan, osa on omaa ”syytä” ja osa on sitten sattumusten kautta..
Eli tää on vähän kun reissumokia osa 2.

Rehellisesti en tiiä monetko sakot ollaan vältetty tuolla ulkomailla rundaillessa, puhutaan kyllä useista kymmenistä.
Tästä kuuluu kiitos muille autoilijoille ja rekkakuskeille, siellä jengi varottelee tutkista valoja väläyttämällä.
Se on musta mahtavaa! Ei sillä että suosin mitään kaahaamista tai muuta mut c ´mon!
Siellä jos nopeus on 70 niin jengi ajaa 90 jne. ihan vaan koska se liikenne menee niin, jos sä vedät siellä hitaammin eli sen nopeusrajoituksen mukaan niin jäät jalkohin..
Sanoisin et ne on siellä jengille suosituksia ei rajoituksia..
(Toki näitä hitaampiakin löytyy jokunen etten nyt vallan yleistä :D)
Muutenkin kun toi liikenne on siellä vähän eri, noi ohitukset neljä vierekkäin jne.
Mä en haluis ite siellä ajaa ees (ei sillä et mulla olis vielä korttiakaan) mut mun tarkkaavaisuus on vähän ”kääk” ja siellä pitäs olla kuskilla neljät silmäparit ja olla vielä lisäksi joku ihme ennakointi-guru plus kaikkee muuta.

Ollaan siis vältetty monet sakot ja jouduttu kyllä maksaakkin sakkoja, onneksi vaan muutama.
Latvia on rakkain maa tuolla Baltiassa ja maa jossa ollaan myös saatu kaikki meijän sakot tähän mennessä.

Ekat sakot tuli ekalla roadtripillä, 2011 ja vielä ihan ekana päivänä.
Jani oli ladannu jostain Booking- apin (mulla oli kökkö Nokialainen sillon) mutta ei varattu etukäteen sillon majapaikkaa (oltiin katottu yks valmiiksi), ajateltiin et ajetaan vaan Jurmalaan ja mennään suoraan sinne kun tilaa kuitenkin kaikkialla koska kesän alku.
Jos ois ollu kunnon kännykkä sillon niin ois voitu välttää tää sakko mutta eipä ollut..

Lähestyttiin Jurmalaa ja sillon paisto aurinko suoraan vastaan, siinä just vähän ennen siltaa hyppi jengiä moottoritien yli ja samalla meni ohi se kylttikin missä luki siitä maksusta kun toi aurinko häikäs..
No sen sijaan et oltas sit tajuttu pysähtyy maksaa se kaupunkimaksu niin ajettiin maksuporttien ohi (ne on niin helppo ohittaa kun tie menee suoraan ja maksupaikka kaartaa oikealle) ja hip,hei poliisisetä siinä viitto heti tien sivuun.

Liityttiin sitten muitten kanssa samaan letkaan odottelee et mitäs nyt?! Ei ajettu ees ylinopeutta..
Sieltä ne sit poimi auton kerrallaan sinne niiden toimistoon.
Tuli meijän vuoro, poliisi pyysi Janin ajokortin ja meitä seuraamaan..
Siinä kyllä hyppäs sydän muutaman kerran taas ylimäärästä kun tuiman näkönen poliisi johdattelee meijät pikku koppiin (jonne mennessä käytävä oli niin ahdas et joutu kävelee sivuttain)..
Kopissa oli toinen poliisi joka puhu hyvää englantia ja kyseli onneksi ihan ystävällisesti et ootteko ekaa kertaa, onko majoitusvarausta ja selitti ton kaupunkimaksun meille, että ettekö tiennyt?!
No ei tiedetty kun ei nähty sitä kylttii ja en käyttänyt juurikaan nettiä koska huono puhelin.
Tää ois ollu helppo selvittää etukäteen.. Damn!

Kaupunkimaksu Jurmalaan oli sillon 1 lati (hieman alle 1,5€).
Tuon maksun tulee suorittaa Jurmalassa vierailijat, paitsi ne jolla on hotelli tai muu majoitusvaraus tai jotka siellä asuu. Jos oltas siis bookattu majotus valmiiksi niin oltas vältytty tältä sakolta.
Kaupungin sääntöjen mukaan maksamatta jäänyt kaupunkiveromaksu on sakkoina 40-60 latia, nähtiin se opus, mutta poliisi setä sano meille että koska se on eka kerta niin se ois sitten 20 latia (noin 28€), ok?!
Siinä oli kätevästi heti ulkopuolella pankkiautomaatti, joten ei muuta kun nostamaan ekat latit ever automaatista ja sakko maksuun. Sitä kahtakybää vasten saatiin sitten kuitti kouraan ja ajokortti takas.
Silleen alko meijän eka Baltian roadtrip.

Seuraavana päivänä oltiin sitten käppää ympäri Jurmalaa ja siinä konserttitalolla törmättiin siihen meitä sakottaneeseen poliisiin. Se tuli kättelee Jania vielä ja kysyi että eihän mennyt loma pilalle ja taputti vielä sitä selkään toivotellen hyvät loman jatkot!
No ei jäänyt siitä paha maku suuhun! ✌

Toinen sakko saatiin myös Latviassa, ohitustilanteessa. Samalla lomalla 2011, palatessamme Jurmalaan..
Just oltiin puhuttu Janin kanssa siitä et ois hyvä et mullakin ois kortti, jos kävis jotain jne.
Siinä kökki joku lava-auto meijän edessä vähän enne Jurmalaa ja Jani sit lähti sitä ohittaa..
Oltiin just päästy ohi kun puskasta hyppäs joku ukko ja viitto meitä sivuun ja tajuttiin et hitto, se on mopopoliisi ja sillä on tutka…
Ajettiin sit sivuun ja jouduttiin vetää  vähän kauemmaksi ja kesti sit aikansa ennen kun se poliisi siihen talssi.

Tutka näytti 123 ja aluerajoitus oli siinä 70.
Jani oli varma et nyt lähti kortti..
Se aika kun poliisi kävi pyörällään kortin kaa ja palas takas tuntu ikuisuudelta.
Mäkin vetelin välillä hermosauhuja ja sit vaan venattiin.
Zoomailin autonikkunasta ulos ja hassua kun joistan hetkistä piirtyy mieleen enemmän kun joistain, niinkun tästäkin: se missä me pysähdyttiin niin siinä vieressä olevassa puussa roikku jonkun vaaleanpunaiset pikkuhousut..
Tilanteessa ei ollu mitään hauskaa mut jostain syystä rupes vaan hihityttää ne pikkarit..
Välillä kateltiin peilistä josko se tulis jo takas ja kun se vihdoin tuli, niin oltiin molemmat jo aika paniikissa.
Sit se sano että tässä on sulle sakko ja voit maksaa sen sakon kotona tilille ja tässä on ajokortti takasin.
Sakko oli suuruudeltaan 20 latia eli sen about 28 euroa!!
Jani sano kiitos sille poliisille ja se poliisi oli varmaan et miks noi kiittelee- hullut suomalaiset.
No ei varmaan tajunnu mitä me pelättiin ja mitä Suomessa ois käyny..

Tää sakko piti kyllä maksaa heti kun päästään kotiin mutta sitten se lappu katosi!
Koitettiin selvittää et kuin saatas hoidettuu se ilman sitä lappuu, tuloksetta.
Osa pelotteli et jos jättää sakon maksamatta niin tulee pahoja vaikeuksia jne. Jep, jep.
No, kun kukaan ei koskaa meille vastannu (varmaan nauro ittensä kuoliaaksi meijän meilistä) niin lähettiin sit sinne extra 20 latia lompakossa.. >:O Ajeltiin hissukseen ja seurattiin tarkkaan vastaantulijoiden valomerkkejä ettei vaan jäädä kiinni siellä.. sit kun päästiin Liettuaan oltiin et huh!
Tää sakko lappu löyty sit myöhemmin mutta ei sitten sitä maksettu enää pois kun aikaakin oli mennyt joku 5 vuotta tyyliin & autokin vaihtunut -joten onnea uudelle omistajalle. Just kidding!!

Kolmas sakko tuli viime vuonna, yllätys,yllätys- Latviassa (josta kuva tosin ei oo).
Ohitustilanteessa sekin, kas mokomaa.

Oltiin ajaa kohti Tallinnan satamaa Vilnasta ja siinä joku rekka kökki meijän edessä, Jani katto että kaupunkirajotus poistu kun tultiin jo kaupunkialueen ulkopuolelle mutta ei se siihen loppunu..
Se rekka körötti siis siinä eessä ja Jani ohitti kun kaista oli just loppuu ja kukas siellä meille vilkuttaa tien sivussa.. Latvian poliisi. Jippii.
Taas meinas tulla pasat housuun kun selitti meille et veditte kaupunkialueella 83 ja rajotus siinä oli 50 ja et sakko on siitä 160 € kiitti.
Jani oli niin ällikällä et kysy suomeksi että mitä??
Mulla tuli mieleen erään Latviassa asuvan ohjeet että vaikka ravintolan jäät sulaa autossa niin oo ettei oo kiire mihkään.
Ei meillä ollukkaan, vaikka yleensä on. Nyt oltiin varattu shoppailu aikaa Ainaziin, onneksi.
Sanoinki Janille suomeksi et vedä ihan lungisti et muista mitä se meille sillon kerto.
Poliisi sitten kyselikin et onko kiire johonkin, oltiin et ei, ollaan vaan ajelee kotiin päin, rekka meinas blokkaa meijät pois tieltä ja oli pakko ohittaa.. Se sano et ymmärtää.
Onko aiempia sakkoja tällä reissulla?! Ei oo. Eikä niitä sillä reissulla ollutkaan..
Siinä kun keskusteltiin kaikessa rauhassa niin summakin tippu, varsinkin kun selvisi että meillä olis pääasiassa vaan kortti (muka) käytössä.
Loppujen lopuksi sanoin että mulla on 20€ lompakossa ja se sopi sille.
Kiltti poliisi kun oli niin kertoi vielä että ”Jani, 20 km päässä on toinen tutka, aja rauhallisesti”.
Ja kas niinhän siellä oli mutta siitä selvittiin sitten ilman mitään 😂😂
Mulla ei oo siis mitään pahaa sanottavaa Latvian poliiseista, tähän asti kaikki asiat mennyt hyvässä yhteishengessä. Mutta peukut seuraaville reissuille pliis.

Näitä vältettyjä sakkoja on siis monia, kiitos varotuksista kelle kiitos kuuluu.
Puolassa sillä ekalla reissulla saatiin myös kamera välähtää, edestä, sivuilta ja takaa kun keskellä isoo autotietä oli liikennevalot punasella -keskellä yötä ja ihan yhtäkkii! Ei mitään liikennettä missään ja boom!
Saatiin pieni sätky, mutta sieltä ei oo kukaan lähestynyt meitä joten oletan että selvittiin säikähdyksellä..

Lublinin poliisit. Puolassa mopopoliisit ajaa kypärä päässä & kun saapuu kohteeseen niin kaivaa noi koppalakit esiin 🙂

Toissa vuonna oltiin Kosicessa, Slovakiassa ja just lähössä hotellilta pois kun poliisit pysäytti.
Niillä oli hyvä mesta kun siellä oli tietöitä joka puolella ja ei voinut ajaa liikennesääntöjen mukaan vaan jouduit ajaa pätkän kiellettyyn ajosuuntaan, jonka ne tiesi ja venas tietty siinä..
Taas oltiin letkassa venaa et mitäs nyt tuli tehtyy (kun ei heti tajuttu)..
Ja poliisi zoomaa autonkilpiä ja pyytää passit. Ne puhu tosi huonoo englantii ja kysy puhunko saksaa.
Siinä sitten kommunikoitiin huonon englannin ja vielä huonomman saksan sekotuksella.
Meijät pelasti mun silmä.
Olin ollut tiukalla karppikuurilla ennen lomaa ja söin sitten Puolassa ja Slovakiassa pizza/ranskalaisii vähän ja tuli siitä paha allerginen reaktio -silmään.
Mulla tuli semmonen kalvo toiseen silmään ja se vuoti hassusti, kyynel kerrallaan.
Siinä ne poliisit sitten tsekkaili ja koitti selvittää asiaa ja kyseli mitä ollaan tekee ja selitin että ollaan kiertää kuukausi Slovakiassa kun on niin hieno maa.
Meillä oli 1kk vinjetti joten siitä se tuli ja en nyt hirveesti huijannu koska me ajeltiin siellä aika paljon, myös takastullessa ja onhan se maakin oikeesti hieno 😝

Naispoliisi seiso meijän auton edessä ja mies siinä kuskin ikkunan vieressä ja mulla rupee vuotaa taas toi silmä, se näytti kun oisin vuodattanut kyyneliä, itkenyt siinä..
Se nainen luuli varmaan et itken sakkoja kun pyyhin silmää koko ajan ja sano sille miehelle jotain, jollon se ojentaa Janille takas sen passin ja toivottaa hyvää lomaa…
Tällekkin on naurettu monet kerrat!!
Sillon ei kyl hirveesti naurattanut kun se silmä oikeesti särki ja jouduin hakee siihen Unkarissa silmätippoja apteekista.
Jälkeenpäin ollaan kyllä hauskuutettu jengiä tälläkin tarinalla – jotka btw, on ihan tosi juttuja.

En kirjottanut tätä juttua et haluisin brassailla vaan sillä että se poliisi ei oo aina paha tuolla, kun monilla on vielkin se kuva et kaikki on korruptuneita ja haluu vaan sun rahat..
Onhan se meiltäkin saanu rahaa, mutta omaa vikaa näissä ja sitten vielä niin kohteliaita et pyytää anteeksi ja vielä varottelee muista sakottajista 😂

PS
Toi Jurmalan kaupunkimaksu on voimassa huhtikuusta-syyskuuhun ja se on nykyään 2 euroa. Voi maksaa nykyään kortilla tai käteisellä tai jollain mobiili-apillä!
Jossain luki et se ois poistumassa mutta siihen asti, muistakaa toi – ettei tuu turhaan sakkoi!

Sorry, my bad!

Am kinda embarrassed- I dont even wanna share this with you..
But what the heck, am gonna.
Remember, my recent post about Road Trips, Via Baltica & stuff you need/should have with?!
If you dont click here

So I was just telling about how we´ve been there many times, things you need to have there, things to remember, sharing our experiences..
So you would think we had all covered?! Ha 😀

So we made plans to visit Latvia on our Easter Holiday and couple of days before we noticed few missing things/documents.
Those were not the end of the world-things but better to be safe than sorry they say..
Was just having a bath (oh yes, we do have a big bathtube!) with lots of foam and having a nice, chill drink & reading.
Didnt have any book to read so I took those Motor-magazines Jani brought and there was an article ”Tips for driving in Europe”.
Have already read that once some months ago..

They mentioned those same things what documents you need but also mentioned alcohol limits, using mobile phone & radar detectors..
And it slowly hit me.
Oh we are missing that, oh that one has expired and what about that..
Boom!Boom!Boom!
Nowdays they use only electronic registration document so if you travel abroad you need to ask a printed version from your inspector and since that was a new thing to us (again!) we didnt have that.
We had our old version though so I dont think that even matter cos other than the date it was the same..

So it wasnt just one thing we ”forgot”. Our car´s export licence had also expired..
Oh shit,again!
Last car was cheaper and so it was ours, this one has banks name on it though Jani´s name is on the registration document as well but still they suggest you to have that piece of paper (easy money to them, cos you only get that for max 6months and you have to pay 42€ each time, just saying!)
We had our old car for 5 or so years so cant remember these, right..

Another thing I mentioned was registration document.
In Finland they comes now only as e-version, so you dont get that print with you anymore. But you must have that abroad.
Since it was pretty easy with our old car, this was something ”new” and something to forget. Again.

Well, we had previous registration document so we could have just go with that and hope they wont check the dates.
But we thought it´s better to get that since we are planing another road trip already and it´s the easiest to get or so we thought.
Jani drove after work to the nearest inspection-station.
The place was open till 6pm but their office closes at 4pm (would have been nice if they would put also that to their webpage..).
So he had to go further to get one, after waiting 30 minutes or so, he finally got that, for free.

This wasnt all, part 3 comes here.
Then we just realized our Greencard had expired.
Only few days left and Easter coming up so couldnt get it mailed in time.
Luckily Fennia has good service and office just two steps away from my office, so I went there in hurry with mandate and it literaly took less than 2 minutes & I was heading home with new 12 months greencard. Thanks!

See, pretty much every thing I told others to check, I forgot or almost forgot..
What a dummy. Seriously.

Some other things I´d like to remind; pay your tax on motor vehicles & check you take your car to the annual inspection-in time.
If taxes arent paid or you havent checked your car (as the law says here..) you can say bye,bye to your ferry.
That never happened to us (huh) but missed those inspections, twice.
First time we realized that on Father´s Day (almost 3 months late) and second time (a year later) we were in Tallinn just heading home in September and realized the due date was till the end of August.
We had our summer holiday starting the very end of August that year so that confused us- oops..
Now we have alarm for that 🙂

If you think you heard it all, there is more. Jani wanted to change our tyres before we go.
Oh yes, it was such a great weather a week before Easter, looking good and so he got them changed. I was joking it´s going to snow (as it always does) and oh well, the closer we got Easter, the worse got the weather: snow, degrees below zero- stuff like that.
The day we meant to leave it started sleeting. Forecast in Tallinn & Riga promised pretty much the same, sleet/snow and close to zero.. Damn.

It was midnight when we arrived Tallinn and it was sleeting even more.
Just outside Tallinn it turned to snowing and that was one heavy snow-storm we got ourselves into.
Luckily there were no traffic (just a lorry every now and then).
I was checking the rain map and we were once thinking if we need to pull over and find another place from Booking.com for us.
Even though these tyres are middle-European there was a while I was missing our old car and stud tyres..

But suddenly that bloody snowing stopped and closer we got to Latvia, the better got the weather.So we made it there well <3
More about Riga later- just wanted to share these little "do´s and dont´s" first..

PS
If you are planing a road trip to Europe, check my previous post – if you havent already read it/this and please follow those advices.
My lovely godchildren has mentioned they wanna be like me/us and travel a lot, but please my darlings, dont do what I did here 😀

PPS
Our passports are valid till 2020/2021 and our personal insuraces are continuing, so we are good with those, at least 😉

Autoilumokia Baltian reissulla

Tää on hiukka noloa..
Mietin että kehtaanko jakaa tätä mut mitä siitä, annetaan palaa!
Itelle pitää osata nauraa 😀
Nää mokailut liittyy mun edelliseen postaukseen, roadtrippailusta, Via Baltiasta, mitä siellä tarttee jne. Postaus löytyy suomeksi täältä

Sen perusteella luulis siis kaiken olevan kunnossa vaan mitäs kävikään..

Plani siis oli et ollaan lähetään pääsiäseksi ”kotiin” eli Latviaan ja tiistai iltana, tyyliin päivä ennen lähtöö huomattiin muutama puuttuva asia.
Ei sinänsä maailmanloppu, mutta aika tärkeitä kuitenkin.

Luin kylvyssä (kyllä meillä on ihana iso kylpyamme, jossa mahtuu maata ja jonne on ihana heittää purkki hyväntuoksusta vaahtoa/kylpykuulia sekaan, lukea kirjaa/lehteä ja siemailla jotain kylmää juomaa..) Janin töistä tuomaa Moottorilehteä ja jossa oli juttu:  ”Euroopassa autoilevien vinkit”.
Olin kyllä lukenut sen sillon aiemmin mutta kun kirjaston kirjat loppu kesken niin luin sitten vessassa olevia lehtiä ja se artikkeli osu taas eteen..
Samoja juttuja oli siellä kun mitä itekkin olin kirjoittanut omaan postaukseeni
(Moottori tosin varotteli myös tutkanpaljastimista, alkoholista ja matkapuhelimen käytöstä) ja buum.. sitten se iski vasta omaan tajuntaan et hemmetti, niin tää puuttuu, tää mennyt vissiin vanhaksi jne. Eli siis melkeen kaikki!

Edellinen auto oli edullinen (coupe <3) ja siis täysin oma, tässä uudemmassa on pankin nimi myös, tosin onneksi Janin nimi on rekisteriotteessa mutta silti ei omistajana- siispä on suositeltua että hakee myös rahoitusyhtiöltä sen lupapaperin. Oops!
Edellinen turhake siis tuo lupapaperi hankittiin kyllä viime kesän lomalle mutta se kun on vaan kerrallaan 6kk maximissaan voimassa niin olihan tuo mennyt jo umpeen (rahastusta sanon minä- meinaan siitä yhdestä paperista perittäisiin 42e / kerta)
Tämmösiä voi sitten mitenkään muistaa kun edellisellä autolla sai reissata missä vaan ilman tommosia lupia. Tää paperi ei ollut sitten ainoa ”unohdettu” asia..

Yksi asia josta muistutin myös edellisessä kirjoituksessa oli tuo rekisteriote, joka on oltava printtiversiona mukana ulkomailla.
Suomessa on siis käytössä nykyään toi elektroninen versio ja kun edelleen oli tottunu vanhaan eli aina katsastuksessa saa sen paperin niin ei sitten tätäkään ollut muistanut aiemmin- vaikka käytiin jo yksi reissu heittämässä alkuvuodesta OOPS!
Onneksi autossa oli toi edellinen paperi ja siinä näky kyllä samat tiedot omistajasta/haltijasta et sinänsä ois voinu mennä silläkin, sillä kun ne viime kesänä pysäytti meijät niin sano vaan ettei se ymmärrä mitään siitä paperista joten samapa tuo onko 2016 vai 2017 päiväyksellä..

Päätettiin kuitenkin et haetaan se rekisteriote, just in case.
Sen kun voi hakea kätevästi lähimmältä katsastusasemalta, tai niin luultiin.
Jani ajo duunin jälkeen Hakkilaan kun sen piti olla kuuteen auki, olihan se mutta toimistopuoli menee kiinni jo neljältä (tänkin vois ilmottaa nettisivulla prkl!).
Sitten se ajo jonnekkin Tikkurilaan jonottamaan sitä ja saikin sen, onneksi ilmatteeksi.

Ei siinä vielä kaikki, osa 3 tulee tässä.
Greencardkin on voimassa vaan vuoden eli sekin oli just menny sopivasti umpeen.
Aateltiin ettei postilla sitä kerkee saamaan mutta onneksi Fennialla on hyvä palvelu ja sattu sopivasti olemaan toimisto Kampin toisella puolen jossa olen työharjottelussa.
Menin sinne valtakirjan kanssa, meni varmaan alle 2minsaa ja olin ulkona uuden 12kk Greencardin kanssa! Ja ne vielä lähetti kotiin toisen kappaleen, sekin tuli päivässä. Pisteet Fennialle tästä!

Eli siis oikeestaan suurin osa mistä muistutin muita, meinas jäädä hommaamatta iteltä! Urpå!

Mut hei ei tää vielä ihan tähänkään päättynyt..
Jani halus vaihtaa kesäkumit alle viikkoo ennen päästästä ja mä vielä vitsailin sille et kuitenkin tulee vielä lunta. Ja kas, lähtö kun läheni niin ne ilmatkin paheni.
Lähtö iltana tuli räntää ja kateltiin sääennustuksii (tosin niihin ei voi luottaa kun ne muuttuu tyyliin joka tunti) jotka lupas lumi/räntäsadetta ja about nollaa. Oh no..
Lähettiin siis 21:30 iltalaivalla ja perillä Tallinnassa keskiyön aikaan, jossa eka mikä nähtiin autokannen luukusta oli lumiräntä-pyry.
Lähdettiin sitten vaan kohti Latviaa ja päästiin vähän Tallinnan ulkopuolelle kun rupes pyryttää ihan huolella. Onneksi oli vielä plussan puolella!
Eikä muuta liikennettä juuri ollut.
Välillä näky jokunen rekka mutta muuten saatiin onneksi paahtaa yksin.
Ja sitä lunta tuli. Siinä rupes jo miettii et ajetaanko tien sivuun, etinkö Bookingista jonku lafkan vai mennäänkö vaan.
Ennustukset lupaili Latvian puolelle parempaa & sitä toivottiin peukut ja varpaat ristissä ja yhtäkkiä se pyry sit loppu. Noin vaan, kun seinään! Puuf!
Siinä oli kyl välillä ikävä vanhan auton nastoja, nastoja ylipäätänsä mutta näillä selvittiin ja päästiin perille!!

Mun kummityttöset sanoo et haluu olla kun mä/me ja reissaa mut pliis, älkää olko kun mä ainakaan tässä tapauksessa 😀
Jos oot siis lähössä pois Suomesta autolla niin tsekkaa mun edellinen postaus ellet jo lukenut sitä ja noudata sitä- niin sulle ei käy näin, ainakaan toivottavasti!

Aurinkoista kevättä 😀

Road that stole my heart

VIA BALTICA ROAD TRIPPING + STUFF LIKE THAT

IMG_8266

Via Baltica and going to Baltics..
Almost everyone has an opinion about the road&these countries.
Opinions vary widely from love it to boring/interesting/dangerous to wanna go again & never again, at least not by a car.

I tried to count how many times I´ve been there & there are numerous times and from Tallinn to Riga there are many more, dozens of.. Cant say for sure.

Yes, am a road trip fan, Baltic & Balkan fan!
Latvia, especially the capital city, Riga is great and I call it my home-away from home Baltic and Serbia, esp. Beograd is my home-away from home Balkan..
You can just take a wild guess what might be my fave places to visit, along with Hungary!

Our first Via Baltica road trip was 2011, just 6 years ago (it feels more though).
Had a plan to visit Lake Garda and Hamburg.
Then came the Ehec-epidemic, people got sick and also died..
They didnt know yet what was causing all those and they told not to travel there (the cause was foreign cucumbers and sprouts probably watered by contaminated water).
So we didn´t go there.
We didn’t visit Italy either since we were thinking is it really worth to go there for a day or two & with mini budget. Just started working less than a month before.
Got a job from the Booking Agency I did my internship for school, so didnt have much money & had only two weeks off.
Still remember the night in Krakow when we decided to change our plans, sitting outside our hotel watching beautiful sunset, with cold beer.
Decided to stay few more days there, visit Oświęcimim (better know as Auschwitz) and drive back.

Of course felt little upset but afterwards this Tallinn-Jurmala-Kauna-Krakow was just perfect for first time. Visited also Vilnius but we had our hotel outside Old Town so didnt really walk there but visited Gediminas and KGB-museum. And then it was just raining so went to do some shopping and were just laying lazy at the hotel. Wasnt bad at all!

IMG_8271

Dont remember where this road trip idea came from.
Am glad we both are similar- ready to go almost when & where ever.

When people heard about our plans, they werent too excited.
Thought us crazy & that we were kidding 😀
They were warning about how dangerous it is there, we will get robbed, militias will take our money, roads are awful, car get stolen etc.
They were like go to Spain or some place normal.
What´s funniest that people who had never been there said these, they are usually the worse also. Just saying 😉
Jani´s parents were horrified by our plans but they said some nice things about Jurmala.
First we didnt think to visit there at all, thought it´s going to be place for oldies but it turned out to be great place to visit.
Amazing beach with white, soft sand as far as the eye can see. The sun’s shining & the sea is sparkling.

We happened to have great weather, even though it was just the beginning of June.
It was raining in Vilnius but other than that it was just perfect!
The rain didnt bother that much there, since we were bit tired of all the driving, excitement & new things plus there´s Akropolis, huge mall or shopping hell- depends on whom you talk to 😀

Via Baltica´s reputation really isnt the best. Some call it dangerous road.
Well, driving style is different than in Finland. It could be pretty wild!!
I have seen many close call situations and numerous vehicles in ditches.
Especially in Poland you can see also numerous crosses, flowers, figures of saints, statues and chapels on the sides of the roads: to commemorate a site where a person died.

Some say these roadside memorials are there to bring a good fortune and prevent accidents.
As mentioned the driving-style is different but in Poland it felt just little more crazy since some of them seems to have a thing what comes to overtaking.
They just need to pass your vehicle.
And they are pretty calm, there´s been many situations with approaching traffic that you notice there´s no room, even though you are on your lane but there´s two more cars coming side by side.. It´s been usually us to pull aside first..

They´ve made some parts of the road wider, so you can give some room easier but it´s still not really helping with 4 cars approaching you.. I saw an article that narrower streets would be actually safer cos wider lanes only encourage people to drive faster.
I dont think this person has driven on Via Baltica 😉
Jani is my trusted driver, very focused on the road, as you should there!
But still extra heart beats are something you get there every once in a while.
I dont have the license (yet!) but I dont think I ever want to drive there. Or could.
Jani wouldnt want that unless he has an alcohol level of 5 promille or above.
Half kidding!

Anyway, roads are better, of course there are still holes, pumps etc but there are a lot more those ”money was given by EU – signs” and comparing to 2011 some of the roads are like heaven on earth to drive (except the traffic). Just waiting when they will fix our roads in Finland!
Just 2015 we passed Estonian- Latvian border and it was awful!
We had our old car and that was really something! When we came back home, they had repaired it! Yippee!!
It feels like every other vehicle is a lorry so no wonder the tracks are like that!

Our old car had only 8cm ride height but we managed to pass those tracks, cobblestone streets and even the Tatra´s.. So if you wonder can your car make it there, just take a look at ours 😉
I think you´ll be just fine.

Even though there´s been huge improvement, you still got to stay focused!
Talking about those close call situations, saw a German camper got a hit by the truck.
They only lost their mirror and got some paint damage.
But I still remember the driver´s face, he was horrified.
There was one car in front of us & we had a safe distance, luckily!
I just saw some black pieces flying & then Jani hit the brake.
Nothing like that ever happened to us (knock, knock).

Of course a car low like that gets more damages than ”normal” ones, so after every trip we needed to fix/change some things.
Fuses got blown at Tatra´s when we drove away from the gypsy camp (one of my worst memories), got some speeding tickets and have got extra heart beats but other than those- we have been lucky!
Got some close call´s as well, on our way to Bratislava we had 130km/h, almost no traffic & suddenly the car in front of us did the panic brake because he almost passed his intersection.
Jani was able to switch the lane, if not we would have hit the other car bad cos there were no room&time to break..

Not only there´re crazy people, there might be some animals on the road or next to.
Not on highway though but am talking about those smaller villages.
There´s usually 30-50 km limit & there´s a reason for that; esp. in Poland you can find cows & chickens wandering around..

Latvia quickly became one of our favorite destinations. Only country we got speeding tickets & other fines (still knocking).
There´s been very nice cops so far- one came to shake Jani´s hand and was sorry about the fine and wishing great holiday despite that.
Visited Riga, the capital city first time on winter 2011, went to see hockey (KHL) and been back several times for mini/ long stay/ Easter break/ surprise-birthday holiday!
Went there for Easter also this year. Just thinking back how just a week ago was wandering there..
Oh am missing back!

Not only roads but countries has changed too!
There werent too many tourist back then, this Easter the city was packed, everywhere we went you heard finnish & saw other tourists as well.
But I think biggest change has been the currency. Most of them didnt want to let go of their Lats.
Latvia is still cheap for us to shop, eat, drink etc. but prices are rising, already did and they rise much faster than wages. I am little afraid what will the future be there.

Driving across Poland 2011 Jani said that he wont go back, ever. Period.
2012 we did just Latvia-Lithuania tour but 2013 we drove across Poland again & also 2015, 2016 as well & visited some new cities.
And now we have visited more Polish cities than cities in Latvia, Lithuania, Slovakia or other countries we´ve been to, how funny is that 😀
So Poland isnt that bad after all! But there are dozens of road projects. I once started to calculate those, got way over twenty and then I couldnt anymore.. It´s just from one road work to another..

Of course you should reduce your speed so it takes more time.
For example Google Map tells it takes 5 hours from Suwalki to Lublin, but you should add 1-2 hrs more.
And good luck if you´re going to Warzaw. Once visited the centrum and it took 4 hrs to get out of there.
Dont know what was going on but the traffic was awful.
There´s ”new” road & you can avoid this centrum, as we do now.

Via Baltica, been there & done that several times, so I know what am talking about 😉

Via Baltica goes from Tallinn to Warzaw (not ending to Lithuanian border) and road E -67 actually continues all the way to Prague, Czech Rep.
That´s the part we´ve not driven yet.
Navigator is great there!
First time we had avoid road tolls cos thought those expensive, difficult and what ever.
Which amuses me now but I had old Nokia-phone + bad internet so didnt really want to use that..
Having iPhone makes everything so much easier!

What comes to those road tolls, they are not that bad!
Later we tried Katowice-Cracow road and it was less than few euros. Woow, what a smooth road!!
There are different charging – and collecting methods.
In my experience vehicles are charged per total distance driven in a defined area.
Tolls are usually collected at toll booths/gates after the journey, but you have to stop at one before you hit that smooth road, so dont worry, you shouldnt get there by accident.
And to make it a bit confusing, there are also vignettes in some countries and some countries use a combination.. But let´s get there later.

Few words about speed limits. There are cops running radars, a lot. But people warn about those usually. You cant do it in Finland (what a boring country) but if you see elsewhere somebody flashing their flights, you know there´s something going on. And it´s usually a radar.
Thanks to these people (esp. truck drivers) we have avoided some tickets..
Spasibo! Merci! Danke!

There are also radar speed signs, warning about the automat-control.
But the best has been other roadtrippers.
Am sure there´re ppl thinking ”that´s why there´re limits that you follow them” oh well good luck!
The traffic is really something else than for example in Finland.
And am not talking about those small roads.

I love those highways in Slovakia & also south Poland, where the roads are great and limits are 130-140 km and traffic is smooth. Some go there over 160 so that´s lil scary sometimes..
But also some funniest memories comes from there, if you happen to pass a local (esp. in Poland) they just need to overtake you once more, even though they´re driving an old, run-down car they just cant give up & when you let them pass – they have the best Gold medal face on 😀
This has happened cople of times- you just have to laugh at them but also give
a little respect 😉
But as I´ve mentioned you got to stay focused, keep calm & remember safe distance.

Couple more things: you dont have to pay road tolls if your vehicle is under 3500 kg and there are no vignettes on Via Baltica.
In Poland there are some road toll-roads, you can pay in zlotys, euros, pounds, dollars & some places accept also credit cards. My advice is to have small euro coins with you.
These roads in Poland are not the main roads. If you stay on Baltica you dont need to mind those.
If you continue from Warsaw to Slovakia like we did, you still avoid them.
You dont end up to those toll- roads by accident but if you somehow do, you´ll notice that since all those starts and end up from the booth.
So keep your eyes open, read the signs & keep some money with you 😉
(I couldnt find my zlotys so I have here a pic of Latvian lats)

I found this very useful list of paid roads in Poland.
I suggest you to double check the prices but at least you get a hunch how much are they.
These prices goes from few euros to almost twenty, it depends what´s the distance.
If you go by a motorcyckle (or bike as I prefer to say), the price is usually half except A1 and A2 Swiecko-Konin.

A1 Rusocin (Gdańsk) – Nowa Wieś (Toruń) 29,90 PLN
A2 Świecko (DE/PL) – Konin 75,00 PLN
A2 Konin – Stryków (Łódź) 9,90 PLN
A4 Bielany Wrocławskie (Wrocław) – Sośnica (Gliwice) 16,20 PLN
A4 Katowice – Kraków 20,00 PLN

Neighbouring countries, except Germany has vignettes.
I will make a new post about those.

Must have:
– First aid kit
– Fire extinguisher (not in Poland)
– reflective safety vests
– reflectorised triangle

Other things to check and good to have greencard, car insurance + insurance for yourself.
In some countries there´s double or even triple deductible in case of damage or theft.
If you dont own your car (family car, owned by financing company etc.) you also need some kinda export licence.

In Finland, Estonia, Latvia & Lithuania you can use both studded and non-studded tyres.
Winter tires are not required by law but it is highly recommended to use winter tires in Poland.
The studded tires are strictly forbidden.
It´s recommended to carry snow chains when driving in Poland in winter condition, especially in mountainous areas.
Remember, however, that the use of snow chains is restricted only to roads with snow and/or ice cover.
If you are going to travel there during the winter double check the rules & periods.

Few other things
– bigger gas-stations have free wifi
– toilets can be found as well, but they are not always free- there´s someone to collect the money or it´s automatic. Again have small coins with you (fee could be anything from 0,10€ to 1€).
– 112 works everywhere in the Eu.
– If you are on a motorway there are roadside phones + emergency exits with usually the roadside markers to tell you in which directions is the nearest one.

I use my mobile´s internet on the road if there´s no wifi available. Usullay my phobe bill has been quite reasonable.
Past years it was more expensive in Poland and once Jani ended up having 50-60€ extra billing cos got email, a newsletter (from record company who didnt choose them then :D) and we thought it might be hotel that we tried to find but it wasnt -luckily he has employer-paid phone (thanx for being so fair Jartsa!).
After that happened I started to shut down all the needles apps, now I only have Chrome, Bank, Maps, Booking.com and Facebook (and now Instagram). That´s all u need hahahhaha

There are quite many gas-stations & other resting place on a roadside, sometimes it feels there are just one after another and then none.
We have had few so called ”close call situations” with gas, taking small(er) roads and noticing the low fuel level warning light is on & noticing there´s nothing but field both sides, no houses, no gas station sign on navigator, getting darken & realizing you forgot to fill up the auxiliary fuel tank.. That was somewhere in the middle of Lithuania (and we didnt learn the first time..)
If you´re just taking VB- then you´ll be fine.

Gas stations near border are more expensive for sure but gas is still cheaper than in Finland, last time it was just about 1€.
You can find there many Neste/Hesbruger combos, and yes, even though Hesburger is Finnish, we´ve eaten Hese-food, cos they´ve better burgers, but also size and price is better 😉

Hope this wasnt too long (am working on it) and can give some help if you are planning a driving vacation through Baltic.
Dont be too scared to go. Just stay focused, keep calm, dont rush, sleep well.
After all road trips are the best, you get to see so much more, places you wouldnt get to visit otherwise.

And you have total freedom to choose where to go & when.
Plus you can buy as much as you want to – no need to weight your luggage the night before in panic!!

It feels like you would never get bored of this road, no matter how many times you go!
Just seeing those familiar places makes me smile!
I love going back to places where I have spent a lot of time in the past.
And I always find something new from each places.
Been to many cities and I have to make own posts about those- cos this one is super long already!!

PS
We´re planning to visit Lake Balaton this summer, we have already booked a place to stay for one week & those other 2 weeks- who knows!
Havent made any plans yet & that´s the best way to travel.
Last year we ended up to Maribor, Slovenia and that was amazing!
So I hope after September I get to tell you how are the roads & traffic there now, has there been many changes in one year?!

PPS
I will look for better traffic pics, these looks kinda lame 😀

PPS
Just a quick note:
I just want to make sure, we go there safely, we go along the traffic, sometimes might do little speeding but nothing much/bad, we might have helped some ppl as well but not those who go over speeding and can cause problems.
If you havent been there, keep your opinions till you´ve been where we´ve been 😉

Via Baltica kokemuksia

Autolla Baltiassa, Via Baltica ja vähän muutakin auto-juttua sieltä päin

IMG_8266

Tästä ollaan montaa mieltä, osa sitä mieltä että Via Baltica on ihana, osasta se on tylsä pätkä ajaa, osa sitä mieltä että mielenkiintoinen, osasta vaarallinen, osa hinkuu uudestaan ja sitten näitä mitkä ei enää uudelleen mistään hinnasta lähtisi Baltiaan, ainakaan siis autolla.

Koitin tässä laskea montako kertaa on tullut sahattua pelkä’stään Via Balticaa mutta en nyt ihan päässyt yksimielisyyteen itseni kanssa – lukemattomia!
Ja pelkkää tuota Tallinna-Riika pätkää vieläkin enemmän!
Kertoja tulee reippaasti toista kymmentä..

Road trip fani, Baltia fani ja Balkan fani- tunnustan!
Latvia, etenkin Riika on mun home-away from home Baltic ja Serbia, etenkin Belgrade on mun home-away from home Balkan.. Näistä sitten voi päätellä lempi matkakohteita, tuon Unkarin (ja muutaman muun) lisäksi siis.

Eka road trip Via Balticalle tehtiin kesäkuussa 2011, sillon oli tarkotus ajaa Garda-järvelle ja sieltä Hampuriin. Tää oli siis pläni sillon.
Sitten tuli Ehec-epidemia Saksassa, johon moni sairastui, ihmisiä menehtyi ja annettiin suositus olla matkustamasta sinne kunnes syy selviää (myöhemmin selvisi että olisi ulkomaiset kurkut ja idut, jotka olisivat päässeet kosketuksiin likaisen veden kanssa).
Jätettiin siis menemättä Hampuriin.
Jätettiin myös Garda väliin kun mietittiin että ei kerettäis siellä kauaa olla ja onko järkee lähtee sinne myöskään pikku budjetilla. Olin sillon saanut töitä vasta keväällä, samasta paikasta Ohjelmatoimistolla jonne tein koulun harjoittelun joten rahaa ei ihan hirveesti ollut ja joten lomaa pidettiin kaksi viikkoa.
Oltiin Krakovassa meijän hotellin edustalla kun mietittiin matkaa uusiksi ja päätettiin siellä et ollaan vähän aikaa Krakovassa, käydään Oświęcimissä, jonka moni paremmin tuntee Auschwitzina ja palataan takaisin päin.

Tämmönen Tallinna-Jurmala- Kaunas- Krakova pätkä oli ihan sopiva näin alkuun, ajettiin takas vielä Vilnan kautta, hotelli jossa sillon oltiin oli syrjemmässä, eikä tullut paljoa siellä käpättyä silloin, kävästiin kyllä kukkulalla ja mm. KGB-museossa, mutta sitten tuppasi satamaan reippaasti & tuli enempi otettua rennosti hotellilla + hieman shoppaillen.
Vilnaankin on kyllä palattu uudelleen.

IMG_8271

Se mistä keksittiin lähteä Baltiaan seikkailee en muista, kait se oli ollut kummankin mielessä ja sit vaan päätettiin lähteä. Kumpi sen sano ääneen eka en muista. Jos se on ollut Jani niin mä oon kyllä heti (kuten yleensä) ollut sata lasissa valmiina lähtöön! Niin on kyllä Janikin (onneksi!) 🙂
Sillon, touko-kesäkuussa 2011 ei ollut juurikaan kukaan tuttu siellä päin käynyt ja moni varoitteli, piti hulluna – tuutte ryöstetyksi, siellä on miliisei, tiet kamalia, siellä ei oo mitään, miksette mee Espanjaan jne.
Nää siis tuli jengiltä joka ei ole siellä itse edes käynyt- yleensä ne on niitä pahimpia.
Just saying! 😉
Janin vanhemmat oli käynyt joskus aikoja sitten Jurmalassa ja ne kehu sitä paikkaa kyllä (tosin kauhisteli silti meijän matkaa) oltiin eka et ei, ei, se on joku ihan mummo-paikka mutta eipä ollutkaan vaan leppoisa rantalomakohde, silkkistä, vaaleaa hiekkaa silmän kantamattomiin ja auringon valossa välkkyvä, hieman hyinen Itämeri.

Vaikka oli ihan kesäkuun alku niin sillon sattu oli olee ihan järjettömän hyvät ilmat, kaikkialla muualla paitsi siellä Vilnassa missä satoi sen pari päivää (mutta sitä varten siellä on Akropolis- ostoskeskus tai ostoshelvetti riippuu kumman meijän näkökulmasta tätä kattoo).

Mitä tulee vaaralliseen tiehen niin joo, se ajotapa on siellä aika hurja!
Läheltä piti tilanteita on paljon ja autoja tien sivussa oli kyllä jokunen kappale, pari rekkaa oli myös pöpelikössä. Puolassa oli sitten enemmän näitä ristejä ja muistopatsaita tien varrella, näissä kohdissa joku oli siis menehtynyt. Näitä oli useita.
Jotkut sanovat että nää muistomerkit tien vieressä on siellä tuomassa onnea ja ehkäisemässä onnettomuuksia, etenkin mutkaisilla kohdilla tai esim. vuoristoisella alueella.
Puolassa tuntuu olevan vielä enemmän kun muualla tuo ajotapa se et ohi on mentävä vaikka mikä olis ja se väistää kellä menee pokka eka.
Mutta melko hurjaa on toi liikenne muutenkin.

Nykyään on leveämpää tietä, jotta se hitaampi mahtuu antaa tilaa ilman et menee pusikkoon, mutta siinä ei auta toi levennys kun 4 autoo puskee vastaan rinta rinnan..
Tuolla on muutama hikikarpalo kyllä herahtanut otsalle & sydän hypännyt kurkkuun..
Tosin Janiin luotan kuskina, se osaa ajaa silmät kaikkialla niinkun tuolla pitääkin!
Mullahan ei siis ole vielä korttia joten kaikki meijän ajot hoitaa Jani.
Tosin vaikka mulla tsetti ois niin tuolla en kyllä haluis ajaa, enkä usko et Jani suostuis mun kyytikään ainakaan ilman 5 ‰ tilaa 😉

Tiet on nykyään siis kunnostetumpia, EU-raha kylttejä näkyy enemmän ja enemmän (millos saadaan Suomen tiet kuntoon?!) ja 2011 verrattuna osa teistä on jo ihan unelmaa (miinus trafiikki).
Vielä muutama vuosi sitten mm. Viro-Latvian raja oli ihan kauhee pätkä, tiet niin urasii ja missä ei ollu rekka jyystäny uria niin siellä oli hirveitä kuoppia yms.

Meijän vanha auto oli siis 8cm maavaralla, mutta sillä selvittiin noi urat, mukulakivi-kaupungit ja jopa Tatra-vuorten ylitys joten jos oma auto mietityttää niin tsekkaa millä me mentiin niin etköhän pärjää 😉

Mutta hereillä siellä pitää olla, vaikka moni asia on hurjasti parantunut!
Yhellä reissulla veti rekka edessä menevän matkailuauton peilit mukanaan mutkassa, onneksi oli yksi auto meijän välissä meinaan siitä sinkoili niitä osia aika reippaasti!
Saksalaisille matkailijoille ei onneks käyny mitään mutta ukko oli aika järkyttyneen näkönen kun ajo tien sivuun! En ihmettele.
Meille ei oo onneksi (KOP KOP) tapahtunut mitään isompaa tuolla, mitä nyt sulakkeet mennyt ajoreissulla, pohja saanu hittii ja muutama tukivarsi jouduttu vaihtaa aina reissujen jälkeen ja pari sakkoo tullut ja pulssi vetänyt tuhatta ja sataa..
Läheltä piti on ollut kyllä muutamia, Bratislavaan mennessä edellinen auto löi yhtäkkii liinat kiinni ja ellei Jani ois ollu hyvin hereillä niin oltas vedetty 130 lasissa perseeseen.. Eläimiä tiellä, Puolassa varsinkin on ollut monta kertaa jonkun mutkan takana lehmiä ja kanoja vapaana, näissä pikku kylissä. Nopeus onkin noissa kylissä 30-50 ja sitä kannattaa noudattaa ko. syystä.

Latviasta tuli äkkiä meijän suosikki, maa jossa ollaan saatu ainoot sakot, mutta jossa on ollut kyllä ihan järjettömän mukavat poliisit (tähän mennessä)..
Ekalla reissulla ei käyty Riiassa ollenkaan, muuten kun ajettiin läpi mutta lähettiin talvilomalla sinne samana vuonna kattoo lätkää & sinne on sitten palattu lukuisia kertoja uudelleen, minilomalle, koko lomalle, pidennetylle viikonloppu tai pääsiäisbreikille ja yllärisynttäri matkalle!
Nyt ollaan pääsiäisenä sinne menossa kun on muutama extra pvä vapaata!

Maatkin on muuttunut aika paljon tässä muutaman vuoden sisään.
No ensinnäkin isoin muutos on varmaan euroon pakottaminen. Ja sitten on turismi kasvanu tosi paljon.
Ennen siellä päin sai käppäillä ihan rauhassa ja jengi piti hulluna kun lähettiin Baltiaan lomalle ja nyt varsinkin Riiassa on jumalaton määrä suomalaisia (+ muita turreja).

Hassua kyllä et Puola ei koskaan ollut mikään lemppari maa ja Jani sillon ekalla kerralla sanokin ettei koskaan enää lähde Puolaan autolla, oli hurjempaa siellä se liikenne kun ennen, nyt se tuntuu siirtyneet Liettuaan toi pahin..?!
Mutta niin se mieli muuttu ja sitä maata on tullut sahattuu takas ees taas – molemmin puolin.
Laskettiin kerran et ollaan oltu Puolan eri kaupungeissa enemmän kun muualla 😀
Puola on siis sittenkin ihan jees, mut siellä on tosi paljon tietöitä! Yhen kerran laskin monet kymmenet tietyöt ja sittten en enää pysyny laskuissa! Niitä vaan oli.. yksi kun loppu niin heti perään seuraava – huh!

Ja nää siis hidastaa matkantekoo sikana, google maps näyttää et Suwalki – Lublin veis 5,5h ja matkaa 370km.. siihen voi heittää vielä tunnin pari päälle.
Ja voi sitä onnea jos ajat etelään Varsovan kautta, se keskusta on kyllä kunnon aikasyöppö!
Käytiin siellä kerran (ollaan yövytty kyllä Varsovan lähellä muutamii kertoi) ja meni 4h päästä keskustasta pois.. Onneksi tuon keskustan pääsee ohittamaan autolla ettei tartte mennä keskustan kautta. Ollaan siis vedetty koko Via Baltica alusta loppuun useemman kerran. Tosin ei tarkoituksella.

Tuo E-67, jonka Tallinna- Varsova osuutta kutsutaan Via Balticaksi, jatkuu Prahaan asti.
Se on vielä kokematta.
Tää oli useimmille yllätys et se ei lopukkaan Liettuan rajalle, niin sillon mullekkin.

Prahassa en oo siis käynyt mutta Tsekin teillä on tullut ajettua.
Navissa on myös se hyvä piirre että siihen saa vältä tietulleja / maksullisia teitä.
Eipä nuo paljoo oo maksanu tuolla noilla meijän pätkillä mutta ekalla kerralla ei ollu niin hirveesti tietoo ja puhelin oli rupunen Nokia niin sillä ei pahemmin surffailtu missään- miten sitä on pärjännykkin?? 😀

Sillon ekoilla kerroilla väisteltiin tietulleja ja tiemaksuja- ihan turhaan siis!
Myöhemmin kokeiltiin Katowice- Krakova osuutta muutaman kymmenen kilsan pätkä,alle pari euroo siitä kun pääsee vetää usein kun partahöylällä silitettyä tietä kunnon nopeuksilla!
Saksan rajalta jos ajaa Koniniin koko pätkän 269km niin se raapasee sitten liki 20€ mutta sä siis maksat sen osuuden minkä meet, et koko maksua!
Ekalta puomilta saat yleensä paperikuitin jonka sitten syötät ulosajaessa masiinaan (tai ihmiselle) ja that´s it!

Mitä näihin nopeuksiin tulee niin tutkia tuolla on jumalattomasti! Mutta mikä on mahtavaa niin näistä varotellaan, toisin kun Suomessa niin tuolla saa väläytellä valoja eli varottaa edessä olevasta tutkasta!
Varsinkin rekkakuskit on säästäneet meijät monilta sakoilta! Kiitos! Spasibo jne!

On siellä tien varrella kylttejä et automat-kontrol ja navikin muistaa vinkasta niistä välillä, ihan laillisesti siis.
Ja jos joku nyt vetää herneen nenään että sitä varten ne nopeusrajotukset on jne. että niitä pitää noudattaa niin ihan vapaasti.
Siellä ei juurikaan pärjää jos meinaa ajaa sen 70/90/110 rajoituksen mukaan mikä millonkin on. Enkä puhu niistä kyläteistä vaan isommista nyt.
Motarilla on huikee vetää varsinkin etelä- Puolassa ja Slovakiassa kun siellä on suositus 130-140 ja tiet huippuja niin siellä jengi vetää 150-160 ja jotkut enemmänkin..
Sit jos satut menee jonkun paikallisen ohi (tää koskee etenkin Puolaa) niin vaikka niillä ois kuin viimesiään vetävä auto niin niiden on pakko päästä ohi! Siellä on muutaman kerran tullut joku vanha rämä oikeen polkemalla ohi,kun ei voi antaa periksi.
Nää on hauskoja muistoja sieltä kun ne polkee ja polkee ja kun ne pääsee rinnalle on ilme kun olympiavoittajalla.
Mut kuten jo aiemmin sanoin niin hereillä pitää olla ja järki päässä, samoin noudata turvavälejä- ne siellä muistuttelee myös niistä ja ihan syystä, nopeudet kun välillä on muuta mitä täällä totuttu..

Sitten ihan muutama huomioitava asia: siellä ei tartte maksaa alle 3500 kg autoista tiemaksuja, eikä Baltica osuudella oo myöskään tietulleja tai vinjettejä.
Puolassa on pari tietulli tietä, joissa voi maksaa zloteilla, euroilla, jokunen paikka otti puntii ja dollareita, mut varaa kolikoita näihin, osassa kävi myös kortti!
Nää Puolan tiet ei oo noita pääväyliä, lähinnä poikittain Puolaa meneviä teitä. Jos ajat Balticaa ja Varsovaan ja alas niin et sä näille teille joudu ja näistäkin on varotuksii tien laidalla.
Viimestään siinä vaihessa huomaat kyllä kun ajat tullipuomille- siispä pidä silmät auki ja rahaa mukana 😉 Huom,kuvassa lateja!

Tässä lista Puolan maksullisista teistä (tsek! hinnat saattaneet muuttua – alla olevat hinnat vähän päälle eurosta pariin kymppiin ja maksu siis määräytyy sen ajetun matkan mukaan).
Mopoilla on hinta yleensä puolet tiemaksusta, poikkeuksena A1 sekä A2 Swiecko-Konin, ne on saman hintasia molemmille.

A1 Rusocin (Gdańsk) – Nowa Wieś (Toruń) 29,90 PLN
A2 Świecko (DE/PL) – Konin 75,00 PLN
A2 Konin – Stryków (Łódź) 9,90 PLN
A4 Bielany Wrocławskie (Wrocław) – Sośnica (Gliwice) 16,20 PLN
A4 Katowice – Kraków 20,00 PLN

Muissa maissa sitten Puolan naapureista on jo vinjettii käytössä mutta näistä teen sit oman postauksen myöhemmin.

Pakolliset kamppeet automatkalla Balticalla
– palosammutin (ei pakollinen tosin Puolassa)
– huomioliivit (jos hyppäät autosta ulos tiellä nää ois oltava päällä)
– varoituskolmio
– ensiapulaukku

Lisäksi kannattaa olla green gard, tarkista auton vakuutus, monissa maissa on tupla tai tripla omavastuu! Jos oot jonkun muun autolla (sukulainen, rahotusyhtiö) niin tarttee olla maastavienti lupa.
Renkaista sen verran et talvella muualla Baltiassa käy nastat mutta ei Puolassa. Ja siellä pitää olla myös lumiketjut messissä jos meet vuoristoalueella, niiden käyttö on yleisesti sallittua, joillakin alueilla pakollista. Tsekkaa siis nää tarkkaan jos meet talvella!

Muuta infoa:
– Monilla huoltoasemilla wifi, wc:t saattaa olla maksullisia (varaa pikku kolikoita) ja niitä yllä pitää usein eri omistajat kun asemat ite.
– Yleinen hätänumero Euroopassa 112.
– Useilla isoilla teillä on tietyn pätkien välein hätäpoistumisteitä sekä yleisiä hätäpuhelinbokseja.
– Auto kannattaa parkkeerata johonkin valvottuun tilaan eikä jättää mitään arvokasta näkyville.

Netti on ollut yleisesti jees ja oon käyttänyt omaa nettiä jos wifii ei oo ollut.
Puolassa sattaa olla vähän kalliimpi mut kannattaa sulkee kaikki turhat ohjelmat, mulla on vaan netti käytössä + pankki, google, maps, booking.com ja facebook 😀
Janilla pamahti eka kerralla meiliin joku levy-yhtiön uutiskirje joka sitten haukkas useemmaan kympin edestä dataa, onneksi sillä on työsuhdepuhelin mutta silti!

Huoltoasemii ja muita levähdyspaikkoja löytyy – välillä tosin tuntuu et on monta peräkkäin ja sitten ei aikoihin mitään.. Varsinkin pikkuteillä ajellessa, kannattaa muistaa tankata usein. Muutama klups!- tilanne on käynyt aiemmin kun mentiin pikkuteitä ja tankki rupes imee viimesiään, luultiin että päästään asemalle mutta mentiin vaan keskellä peltoja jossain päin Liettuaa..
Balticalla asemii siis löytyy.

Rajaa lähempänä olevat asemat on hiukan kalliimpia mutta Suomeen verrattuna on bensa/diesel sielläkin edullista, viimeksi karvan alle euron!
Neste/Hese comboja löytyy & joskus ollaan napattu Hesestä joku ruoka ja on niin paljon parempaa kun kotimaassa, hinta, koko ja maku ihan eri luokkaa! 😉

Toivottavasti jollekkin oli tästä hyötyä Via Baltican matkaa suunnitellessa.
Turhaan sitä kannattaa pelätä, liikenne on mitä on, varaa aikaa ja älä aja väsyneenä.
Kaikesta liikenne-varoittelusta huolimatta on toi automatkailu tuolla päin mahtavaa.
Pääsee näkee niin monia paikkoja, joita ei näkis jos matkustas vaan lentokoneella!

Ja onhan siinä se vapauskin, saa mennä millon haluu & minne haluu.
Plus ei oo mitään rajotuksia paljon voit kuljettaa tavaraa, tuoda tuliaisii jne! 😉

Vaikka tota pätkää tullut vedettyä monet kerrat niin en siihen kyllästy!
Aina on ihana bongaa tuttuja paikkoja!
Ja löytyy niitä uusiakin vaikka monet kerrat siellä päin tullut oltua.
Kaupungeista jotka on matkojen varrella tullut käytyy niin niistä sitten omat postaukset myöhemmin, tästä tulis muuten super pitkä!!

Enää viikko ja pääsee taas tien päälle ja Riikaan! Cant wait!

PS
Elo-syyskuun jälkeen pääsen sitten toivottavasti kertomaan millaset tiet ja liikenne etelämmässä on nyt,onko kuin muuttunut vuodessa?!
Kesälomalla ois siis tarkotus suunnata tuonne Balatonille, viikko bookattu ja loppu pari vkoa sitten mennään minne huvittaa mennä – ihan parasta!

PPS
Yritin ettiä noita kunnon liikenne kuvia, mutta kyllä ne jostain vielä löytyy!
Noissahan toi liikenne näyttää aika kesylle 😀